Hej

Hade tänkt lägga kalkstensgolv (grå jurakalksten) i hallen på min nyköpta lägenhet. Underlaget är bjälklag som ligger på betong.

Hade tänkt gå tillväga såhär ungefär: lägga golvspånskivor på bjälklaget och skruva fast dessa med 5 cm mellanrum mellan skruven. Sedan hade jag tänkt lägga golvgipsskivor på golvspånet, som jag hade tänkt skruva fast med golvgipsskruv, och skruva med mellanrum på ca 20 cm.

På golvspånet hade jag tänkt lägga kalkstensplattorna.

Vad för lim jag ska använda mig av för att fästa kalkstensplattorna på golvgipset?

Vad för slags fogbruk lämpar sig bäst för kalksten enligt er?

Slutligen, är det något annat jag bör tänka på?

Mvh Love

det blir inte stor skillnad om man skruvar golvgipset ovanpå golvspånet, ska det bli någon större skillnad så ska den limmas med tex Ardex S48 eller liknande lim.
Ingen golvvärme?

Foga med t.ex Ardex MG, är speciell för fuktkänslig natursten vilket kalkstenen är.

Fundera på om det är så smart att ha ett fuktkänsligt golv i en hall...

Nu är den ju inte fuktkänslig, alltså att den inte tål vatten, utan mikroporös, alltså att den suger åt sig vätska. En sak som man bör veta om man planerar kalkstensgolv i hallen är att kalksten eroderas förutom av syra även de salter som är vanliga att använda som tösalt, dvs drar man in saltigt slask på vintern så kan det erodera golvet. Med rätt behandling av golvet efter läggning och periodiskt underhåll så är det dock ett tämligen litet problem.

Först kanske jag ska nämna att jag inte är proffs på det här med att sätta sten, men däremot har min far jobbat större delen av sitt liv med att utveckla och producera limmer, fix och fogprodukter, så lite har jag ju förhoppningsvis snappat upp...

-Vad gäller vilket fix man ska välja så beror det i princip på stenensortens egenskaper och underlag. Om man t ex har en känslig sten (läs ljus porös sten) som man sätter i "vanligt" fix så riskerar vätska från fixet att sugas upp i stenen av kapilärkraften i porerna och man kan få "skuggor" efter "kammåsarna" i fixet på ovansidan av stenen. Det är därför det finns för ändamålet speciellt framtagna ljusa fix och fix som brinner extra snabbt för att förhindra att missfärgning uppstår. Vad gäller underlag så behöver det vara jämnt (jämnare än de flesta tror, vi snackar milimetrar över ett par meter för lite större plattor) -ju större plattor desto jämnare, för att inte riskera fogsprång. Det finns även nivåsystem ("tele levelling system") man kan använda som kan hjälpa till att minimera fogsprång, men resultatet beror ändå till stor del på underlaget och plattornas jämnhet.

Är underlaget inte absolut stumt eller om man lägger golvvärme under plattorna så använder man ett flexibelt fix, och en flexibel fog. Vill man ha maximal vidhäftning mellan platta och underlag (vilket ofta inte är fel på lite större ytor med stora plattor och golvvärme) så dubbellimmar man (backbuttering på engelska), dvs stryker ett tunt, slätt lager på baksidan av plattan och med en ordentlig kam på underlaget.
Märke är egentligen inte jätteintressant, men fixen är klassificerade med en siffer- och bokstavskombination som berättar vilka egenskaper fixet har (se t ex här för en förklaring).

Själv håller jag på att lägga ett 70kvm slipat ljust mikroporöst kalkstensgolv på golvvärme i större delen av undervåningen (ink hall och kök) och då har farsgubben ordnat fram ett riktigt värsting-fix, ett C2TFE S2 fix, alltså ett högvidhäftande cementbaserat (C2), antiglid/hängfix (T), snabbhärdande (F), med förlängd öppentid (E), som är högflexibelt (S2).

• Gilla
il_duce och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.