Hej!

När det är så här varmt och skönt passar vi på att lägga om golvet i hall och vardagsrum. Varvat med lite grillning, vin och trappmålning kan vi bara inte misslyckas är tanken!

Så nu bröt jag upp golvet mellan kök och hall och beskådar då sand(!) och improviserade ribbor och dessa verkar ligga på någon form av betong. Detta är mellanvåningen.
Då uppstår frågan hur man tar detta vidare? Anledningen till att vi vill lägga golv är att det sviktar märkbart på viss ställen samt att det då bildats små glipor.

Kikar man lite på bilderna ser det ut som att man på betongen spikat i överblivna golv bitar och använder dessa som ribbor. Jag kan bara gissa på att man ville höja golvet?

Helst skulle jag vilja lägga det nya golvet direkt ovanpå det gamla men då i motsatt riktning. Risken för svikt finns ju kvar men uppträder kanske när det ändå blir aktuellt med nytt golv?

Vad har ni för råd kring detta huvudbry?

IMG_0153.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Bort med allt och dammsug upp grusen och flyt sedan golvet så att det blir jämnt och fint.

Ajdå! Tack för svar men kanske inte riktigt det jag ville höra ;)

Att flytspackla denna yta passar inte in i sommarvärmen, semester och sommarlov samt kanske mest begränsade är min händighet. Jag tror istället att jag fuskar och lägger nytt ovanpå det befintliga och hoppas på framgång.
För att angripa svikten vill jag då skruva/spika på det gamla golvet ner genom lättbetongen. Låter det klokt eller skall jag strunta i det och bara lägga golvet ovanpå?

Du lägger väl ett flytande golv och då skall det inte skruvas

Ja det nya golvet läggs flytande men det gamla sviktar och det är svikten jag vill åt. Det ser ut som att de gamla "reglarna" (spillbitar) är spikade ner i betongen och jag gissar att de släppt på vissa ställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.