5 930 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Flytspackla på epoxi
Det gick lite fort i tankarna så jag målade epoxi på cementgolvet i garaget.
Nu vill jag flytspackla med fall och in med brunn.
Misstänker att det inte lirar att spackla direkt på epoxit.
Hur gör man? Slipa bort det?
Nu vill jag flytspackla med fall och in med brunn.
Misstänker att det inte lirar att spackla direkt på epoxit.
Hur gör man? Slipa bort det?
Fräs bort epoxin eller använd en epoxi primer, ardex har en sån vet jag
Helst ska du inte använda en Flex betongslip utan en riktig benongfräs, ser lite ut som en golvslipmaskin, med en flex så blir golvet för "glatt" och porerna i betongen täpps till med dålig vidhäftning för spacklet
Helst ska du inte använda en Flex betongslip utan en riktig benongfräs, ser lite ut som en golvslipmaskin, med en flex så blir golvet för "glatt" och porerna i betongen täpps till med dålig vidhäftning för spacklet
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
med risk för att stöta mej med nino som oftast har väldigt bra input på det mesta här så ger en fräs faktiskt sämre vidhäftning än vad en slip gör det man vill ha är en grov yta att spackla på när man fräser i betong slår verktygen sönder ytan och dom toppar som är kvar blir kraftigt försvagade det finns en omfattande utredning av detta dock för lite större projekt än garagegolv
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ardex primer hr jag använt fär att sätta natursten på en trappa i galvat stål. Då behövdes deras expoxy primer (i princip epoxi med cement inblandat, om jag fattade rätt). Men den är ohyggligt dyr, kostade över 1000 kr för ca 2 kvm.
Så slipning eller fräs är troligen det bästa.
Så slipning eller fräs är troligen det bästa.
Jag är absolut inte allvetandeAndreas_kalmar skrev:med risk för att stöta mej med nino som oftast har väldigt bra input på det mesta här så ger en fräs faktiskt sämre vidhäftning än vad en slip gör det man vill ha är en grov yta att spackla på när man fräser i betong slår verktygen sönder ytan och dom toppar som är kvar blir kraftigt försvagade det finns en omfattande utredning av detta dock för lite större projekt än garagegolv
Har du nån länk till utredningen?
Jag hade några källargolv som skulle plattsättas innan jul och ringde därför "mitt bollplank" då det var epoxi (fling lack) på golvet och vi pratade just om hur jag skulle göra med färgen.
Svaret jag fick var att fräsa pga av att en om man använder en Flex betongslip så blir golvet nästan polerat, porerna sätts igen och spackel / fix får svårt att fästa, därför skulle man använda en betong golvfräs
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
har inte tillgång till den nu är i branschen (Golvslipare) sen 90 talet och vi slipar bara grovt inför spackling finns ju slipverktyg med 6/8 i grovlek ger ca 0.5 mm djupa repor blir tillräckligt grovt för flytspackel epoxy skulle jag personligen inte chansa på att spackla över
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
om jag skulle montera klinker på stål så skulle jag använt epoxy för stål och ströa med sand mycket billigare och ger iallafall fäste för fixet
Klicka här för att svara