1 670 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Misslyckad golvvärme betonggolv
Tyvärr har man lagt in för få elvärmeslingor i mitt - annars härliga - betonggolv. Det har nu uppmätts till 30% av vad det skulle vara. Jag och hunden har klarat oss bra dessa 10 år då jag har en utmärkt pelletskamin. Nya elslingor och klinker är väl det som gäller. Avser 50 kvm dvs vardagsrum och matsal. Kök, hall och bad funkar - kan dock bli problematiskt med höjdskillnad om man inte klinkar hela bottenvåningen.
Fråga 1) Kommer det att bygga högre om man lägger nya slingor och gjuter ny betong?
Fråga 2) Är de riktigt tunna elslingorna dyrare i drift än "konventionella"?
Fråga 3) Värdemässigtt - funderingar på om det över huvud taget är ekonomiskt försvarbart med så stor investering i Skåne, strandnära i attraktivt område, där husen till största delen används som fritidshus ... grundvärme finns ju så golven blir inte utkylda men inte tillräckligt för att tassa i strumplästen 2 månader/år ...
Fråga 1) Kommer det att bygga högre om man lägger nya slingor och gjuter ny betong?
Fråga 2) Är de riktigt tunna elslingorna dyrare i drift än "konventionella"?
Fråga 3) Värdemässigtt - funderingar på om det över huvud taget är ekonomiskt försvarbart med så stor investering i Skåne, strandnära i attraktivt område, där husen till största delen används som fritidshus ... grundvärme finns ju så golven blir inte utkylda men inte tillräckligt för att tassa i strumplästen 2 månader/år ...
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
fråga 1 och 2 ja det bygger på en del slinga och spackel ca 5mm om än använder ett sk tunnflytspackel sen tillkommer ca 13 mm med fix och plattor vad har du för golv idag är du nöjd med det eller?
Jag har idag rått betonggolv. Slipat men inte högglanspolerat (gillar inte glimret i de golv som gjordes då huset byggdes). Vad jag förstår har betonggolv vidareutvecklats sedan dess. Man kan se lite av golvet i min profil
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
svårt att se om du är nöjd med golvytan och. värmen att det skulle vara lönt att ändra något även om du ser till ökat värde
Klicka här för att svara