Byggahus.se

Asbest?

1. Charles83
    Medlem · 7 inlägg

Charles83

Medlem
    Hej,
    Hittat en del trådar kring asbest! Men jag har inte riktigt fått klarhet i om det kan vara det eller ej.

Drog upp mitt klinkergolv i källaren och under det ser det ut som det legat plast matta/klinker. Rutorna är kvar på golvet, och är rätt svarta.

har prövat att elda på det, och det brinner. Men tänker om det är svartlim, det innehåller ju också asbest eller om det är tjära?

ser ut så här

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 22 659 inlägg

uselessPremiumikon: Badkar

Lök.
    Asbest är en eventuell tillsats i limmet. Att prova att elda säger inte så mycket eftersom det finns en massa andra ämnen som brinner.
    Luktar det tjära? Syns det spår av små tunna fibrer om du granskar det under lupp?

Oavsett vilket så sitter fibrerna bundna i limmet och det frigörs inga stora mängder om man inte försöker slipa bort det eller något liknande.
    Vill du veta säkert så får du skicka ett prov på analys.

3. Charles83
    Medlem · 7 inlägg

Charles83

Medlem
    Haft inne en firma som tittat på det och säger att det är asbest. Kan inte se fiber i det, men inte omöjligt. När man eldar på det så luktar det tjära, och brinner bra.

min tanke är att antingen ta bort det själv, eller köpa in tjänsten. Golvet ska slipas efter att plattorna är borta.

4. M
    Medlem · 26 inlägg

Matte84

Medlem
    Sa firman "Det är asbest!" Utan att ta prov på det? Väldigt oseriöst i så fall... Man brukar säga att svartlim är ungefär 50/50 vad gäller asbestförekomst.

Så skicka på analys min vän. Om det inte visar på asbest så är sannolikheten hög att det där är stenkolstjära och det är inte heller att leka med. Det ska saneras i likhet med en asbestsanering!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.