Hej
Jag har möblerat om mitt sovrum till en atelje, med arbetsytor för att dreja, skulptera, snickra och gjuta på en yta ca 20 kvm (säng och bokhyllor tar dock upp ca 8 kvm). Golvet är tyvärr parkett med glipor och då jag inte tänkte efter så har golvet snabbt blivit slitet. Jag funderar därför på att lägga vinylgolv ovanpå (och sedan slipa/lacka parketten vid utflytt).

Mina funderingar är om vinyl-klickgolv håller helt tätt eller glider isär med tiden (kan inte limma fast). Behöver jag en korkmatta eller dylikt under för att förhindra att fukt tar sig in under vinylen? Samt, fler nybörjarfrågor, gör det någon skillnad om jag väljer vinyl, laminat eller linolium? Vinylgolvet jag tittat på är nämligen det billigaste. Golvet ska vara tätt, lätta att rengöra och behöver inte vara det snyggaste då de flesta ytor ändå är täckta. Och nej, har ingen möjlighet att fixa atelje på annat håll.

Vad säger ni om frågorna och/eller har ni andra tankar/lösningar som jag missat?

Tack och hälsningar från en amatöratelje
So

Tobzter
En vanlig plastmatta ? Känns smidigast

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
En vanlig plastmatta ? Känns smidigast
Jag kollade lite på det men blev orolig att fukt skulle ta sig under dem. Eller stämmer det?

Behövs en korkmatta eller dylikt?

A Atelje_ skrev:
Jag kollade lite på det men blev orolig att fukt skulle ta sig under dem. Eller stämmer det?
Går det att få det helt tätt med skarvarna om jag tar en plastmatta?

Tobzter
hur stor yta ska du täcka finns ju 4 m bredd på dessa golv om ja inte missminner mig

Åtminstone 15 kvm för att vara säker, dvs det blir minst en lång skarv vid arbetsytorna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.