1 333 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Golvslipning
Hej,
Kanske någon kan ge information om vad som gäller i denna situation:
En firma har slipat golvet, det gick bra, men sen resultatet av vit oljebets blev dåligt ( fleckor på ytan). Det måste göra om hela arbetet. Firman tog ansvar för dåligt resultat på sig, också kostnaden för hela materialet som använt - så kunden har inte betalat en enda krona. För kunden är det förlorat tid och en måste att anlita en annan firma. Min fråga är: Får kunden begära att den första firman ska betala för jobbet som kommer göra den andra?
Tack för svaret, snälla människor !
Kanske någon kan ge information om vad som gäller i denna situation:
En firma har slipat golvet, det gick bra, men sen resultatet av vit oljebets blev dåligt ( fleckor på ytan). Det måste göra om hela arbetet. Firman tog ansvar för dåligt resultat på sig, också kostnaden för hela materialet som använt - så kunden har inte betalat en enda krona. För kunden är det förlorat tid och en måste att anlita en annan firma. Min fråga är: Får kunden begära att den första firman ska betala för jobbet som kommer göra den andra?
Tack för svaret, snälla människor !
Välkommen hit!K karina18 skrev:Hej,
Kanske någon kan ge information om vad som gäller i denna situation:
En firma har slipat golvet, det gick bra, men sen resultatet av vit oljebets blev dåligt ( fleckor på ytan). Det måste göra om hela arbetet. Firman tog ansvar för dåligt resultat på sig, också kostnaden för hela materialet som använt - så kunden har inte betalat en enda krona. För kunden är det förlorat tid och en måste att anlita en annan firma. Min fråga är: Får kunden begära att den första firman ska betala för jobbet som kommer göra den andra?
Tack för svaret, snälla människor !![]()
Det beror ju på om det finns något avtal för färdigställande eller inte, men generellt kan man säga att, nej, så länge firman åtgärdat de fel de gjort och om den ekonomiska ersättningen är avklarad så har inte firman något ansvar för att betala för färdigställande av en annan firma.
Man kunde ev. hävda att den första firman orsakat skada genom att golvet nu har förlorat material p.g.a. att det kommer att krävas en extra slipning men det blir svårt att reglera vad det är "värt".
Min erfarenhet säger mig att kunden ska vara väldigt glad att firman tog på sig ansvaret alls och att de inte behövt betala något alls...
Tack Anders för svaret!
Det finns inget avtal.Så klart måste det slipa en gång till, men kanske behövs det inte med grov slipning därför att det nu är ingen gammal lack utan frash ( vet ej). Men som jag skrivit - firma tagit ansvar på sig och inte tagit pengar från kunden.
Tack en gång för svaret! Ha en fin kväll!
Det finns inget avtal.Så klart måste det slipa en gång till, men kanske behövs det inte med grov slipning därför att det nu är ingen gammal lack utan frash ( vet ej). Men som jag skrivit - firma tagit ansvar på sig och inte tagit pengar från kunden.
Tack en gång för svaret! Ha en fin kväll!
Klicka här för att svara