Hej
Vi har plats för kamin som är 180x120. Jag plockade bort de gamla klinker som var 30x10. Man hade limmat direkt på spånskivan och har klarat sig under många år.
Storleken på de nya klinker är 60x30 och höjden är 9,5 mm.
Efterborttagning av klinker är höjden nu 13 mm.
frågan är:
Måste man använda flytspackel och nät? Räcker det bara med multifix? Underlagt är spånskiva.
Jag skickar några bilder.
Tacksam för tips och råd.
Mvh bokani
Vi har plats för kamin som är 180x120. Jag plockade bort de gamla klinker som var 30x10. Man hade limmat direkt på spånskivan och har klarat sig under många år.
Storleken på de nya klinker är 60x30 och höjden är 9,5 mm.
Efterborttagning av klinker är höjden nu 13 mm.
frågan är:
Måste man använda flytspackel och nät? Räcker det bara med multifix? Underlagt är spånskiva.
Jag skickar några bilder.
Tacksam för tips och råd.
Mvh bokani
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du använder Ardex S28 så kan du lägga direkt å spånskivan men det är ett dyrt fix.
Annars kan du dra fix på spånskivan och sedan lägga dit renoveringsgips som du fäster med fix sedan kan du lägga plattorna med vanligt fix. Ska egentligen vara golvgips men det funkar lika bra med renoveringsgips och man vinner 6mm på bygghöjden.
Annars kan du dra fix på spånskivan och sedan lägga dit renoveringsgips som du fäster med fix sedan kan du lägga plattorna med vanligt fix. Ska egentligen vara golvgips men det funkar lika bra med renoveringsgips och man vinner 6mm på bygghöjden.
tack så mycketT tank77 skrev:Om du använder Ardex S28 så kan du lägga direkt å spånskivan men det är ett dyrt fix.
Annars kan du dra fix på spånskivan och sedan lägga dit renoveringsgips som du fäster med fix sedan kan du lägga plattorna med vanligt fix. Ska egentligen vara golvgips men det funkar lika bra med renoveringsgips och man vinner 6mm på bygghöjden.
Mvh bokani
Det finns tyvärr inte Ardex S28 i den stad som jag bor i. jag kollade på nätet. mvh bokaniT tank77 skrev:Om du använder Ardex S28 så kan du lägga direkt å spånskivan men det är ett dyrt fix.
Annars kan du dra fix på spånskivan och sedan lägga dit renoveringsgips som du fäster med fix sedan kan du lägga plattorna med vanligt fix. Ska egentligen vara golvgips men det funkar lika bra med renoveringsgips och man vinner 6mm på bygghöjden.
Tycker du att det går bra med andra sorters av Ardex tex Ardex s48?T tank77 skrev:Om du använder Ardex S28 så kan du lägga direkt å spånskivan men det är ett dyrt fix.
Annars kan du dra fix på spånskivan och sedan lägga dit renoveringsgips som du fäster med fix sedan kan du lägga plattorna med vanligt fix. Ska egentligen vara golvgips men det funkar lika bra med renoveringsgips och man vinner 6mm på bygghöjden.
Klicka här för att svara
