Hej
Vi har plats för kamin som är 180x120. Jag plockade bort de gamla klinker som var 30x10. Man hade limmat direkt på spånskivan och har klarat sig under många år.
Storleken på de nya klinker är 60x30 och höjden är 9,5 mm.
Efterborttagning av klinker är höjden nu 13 mm.
frågan är:
Måste man använda flytspackel och nät? Räcker det bara med multifix? Underlagt är spånskiva.
Jag skickar några bilder.
Tacksam för tips och råd.
Mvh bokani
Vardagsrum med trägolv och en dekorativ matta, en vit soffa, en mörk byrå och en växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett gammalt avslitet trägolv med rester av lim och skador mot ett intakt laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En rektangulär grå klinkerplatta ligger på ett trägolv med parkettmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Om du använder Ardex S28 så kan du lägga direkt å spånskivan men det är ett dyrt fix.

Annars kan du dra fix på spånskivan och sedan lägga dit renoveringsgips som du fäster med fix sedan kan du lägga plattorna med vanligt fix. Ska egentligen vara golvgips men det funkar lika bra med renoveringsgips och man vinner 6mm på bygghöjden.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Om du använder Ardex S28 så kan du lägga direkt å spånskivan men det är ett dyrt fix.

Annars kan du dra fix på spånskivan och sedan lägga dit renoveringsgips som du fäster med fix sedan kan du lägga plattorna med vanligt fix. Ska egentligen vara golvgips men det funkar lika bra med renoveringsgips och man vinner 6mm på bygghöjden.
tack så mycket
Mvh bokani
 
T tank77 skrev:
Om du använder Ardex S28 så kan du lägga direkt å spånskivan men det är ett dyrt fix.

Annars kan du dra fix på spånskivan och sedan lägga dit renoveringsgips som du fäster med fix sedan kan du lägga plattorna med vanligt fix. Ska egentligen vara golvgips men det funkar lika bra med renoveringsgips och man vinner 6mm på bygghöjden.
Det finns tyvärr inte Ardex S28 i den stad som jag bor i. jag kollade på nätet. mvh bokani
 
T tank77 skrev:
Om du använder Ardex S28 så kan du lägga direkt å spånskivan men det är ett dyrt fix.

Annars kan du dra fix på spånskivan och sedan lägga dit renoveringsgips som du fäster med fix sedan kan du lägga plattorna med vanligt fix. Ska egentligen vara golvgips men det funkar lika bra med renoveringsgips och man vinner 6mm på bygghöjden.
Tycker du att det går bra med andra sorters av Ardex tex Ardex s48?
 
T
Bokani Bokani skrev:
Tycker du att det går bra med andra sorters av Ardex tex Ardex s48?
Ja, sorry det var Ardex S48 jag menade från början, blev ett litet typo!
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Ja, sorry det var Ardex S48 jag menade från början, blev ett litet typo!
tackar, då behöver jag inte flytspackel? ska jag bara använda Ardex S 48 på spånskivan och klinker?
stämmer det?
 
T
Bokani Bokani skrev:
tackar, då behöver jag inte flytspackel? ska jag bara använda Ardex S 48 på spånskivan och klinker?
stämmer det?
Yes
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.