Hej på er.
Jag har en fundering som grämer mig en del. Vi köpte hus för 2 år sedan.
I källaren hade vi ett lite rum som förra ägarna hade använt som sovrum/gästrum.
Vi bestämde oss för att renovera så jag började med att riva ut laminatgolvet som låg där. under det var det spont. Nyfiken på vad det var som var under så började jag riva och döm av min förvåning. där under var det ingen gjuten betongplatta som i resten av huset. cirka 15 cm under ordinarie platta finns ett dåligt cementgolv.
De som byggde golvet hade lagt reglar direkt på cementen. Sponten jag tog bort var fräsch. de balkar som lågt ytterst mot långsidan av huset var lite ruttet. golvet i sin helhet var stabilt innan det revs. Jag tror dessutom att reglarna tagit skada från den tiden innan huset blev dränerat.
Nu till min fråga. Jag vet att det korrekta sättet är att gjuta upp en platta men har ändå tänkt att försöka regla upp ett nytt golv. Hur hade ni gjort ? vilka material och vart sätta reglar? lägga nån typ av isolering/ångspärr?
skriv gärna utförande svar med tillvägagångsätt och material typ.
Huset är från 54, väldränerat och rummet har en luftventil.
Jag har en fundering som grämer mig en del. Vi köpte hus för 2 år sedan.
I källaren hade vi ett lite rum som förra ägarna hade använt som sovrum/gästrum.
Vi bestämde oss för att renovera så jag började med att riva ut laminatgolvet som låg där. under det var det spont. Nyfiken på vad det var som var under så började jag riva och döm av min förvåning. där under var det ingen gjuten betongplatta som i resten av huset. cirka 15 cm under ordinarie platta finns ett dåligt cementgolv.
De som byggde golvet hade lagt reglar direkt på cementen. Sponten jag tog bort var fräsch. de balkar som lågt ytterst mot långsidan av huset var lite ruttet. golvet i sin helhet var stabilt innan det revs. Jag tror dessutom att reglarna tagit skada från den tiden innan huset blev dränerat.
Nu till min fråga. Jag vet att det korrekta sättet är att gjuta upp en platta men har ändå tänkt att försöka regla upp ett nytt golv. Hur hade ni gjort ? vilka material och vart sätta reglar? lägga nån typ av isolering/ångspärr?
skriv gärna utförande svar med tillvägagångsätt och material typ.
Huset är från 54, väldränerat och rummet har en luftventil.
Golvet behöver under alla omständigheter vara ventilerat. Antingen aktivt eller passivt.
Titta exempelvis på japes ventgolv eller nivellgolv. Nivell brukar anses lite kostsamt men smidigt att installera.
Du ska under inga omständigheter ha trä direkt mot betongen.
Titta exempelvis på japes ventgolv eller nivellgolv. Nivell brukar anses lite kostsamt men smidigt att installera.
Du ska under inga omständigheter ha trä direkt mot betongen.
Hade tänkt att fästa reglarna i väggarna. Hur bygger du bäst upp golvet sen, idé:
Spånskiva -> Platon -> laminat , tankar?
Ska man lägga nåt på cementen eller tror du det är bäst att låta det var öppet?
Spånskiva -> Platon -> laminat , tankar?
Ska man lägga nåt på cementen eller tror du det är bäst att låta det var öppet?
Vi funderade på ventilerat golv när vi slog samman ett par källarrum. Men beslöt oss för att göra det enkelt för oss. Flytspacklade med avjämningsmassa som "andas" och la sen typ balkongmatta som också andas. Blev ett väldigt mysigt rum till rimlig kostnad och tidsåtgång. Golvet upplevs som varmt i jämförelse med klinkers/betongolven i resten av källaren. Fattas bara pingisbordet nu. Enkel renovering men beroende på vad utrymmet ska användas till kan detta räcka.
Utrymmer under behöver vara ventilerat, i sitt enklaste utförande lämnar du en liten springa till väggen och sätter ventilerad golvlist.G Grännakillen skrev:
Menar du att golvreglarna ska vara fribärande hela sin längd?
Klicka här för att svara