Byggahus.se
Tänkte montera laminatgolv, men först jag vill riva den gammla linoleum golv, min fråga är måste jag byta hela golvspån pga limmet som siter kvar? Annars under golvspånet är sand.

• Närbild på en trätröskel med färgslitage och dammpartiklar, vid en hörnvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träyta med synliga ådror och repor.
    Skapa konto
  • Skador på trägolv kant intill en gul vägg med vita lister, synlig del av grått golvtegel.
    Skapa konto
Luktar det?

O Odi et Amo skrev:
Luktar det?
Den är från 1973, den luktar inte nu, men om jag stäng den med laminat ovanpå kanske det ska börja lukta ??? Kan det va att limet är med asbest här ?

om du har sand under golvspånet så riv inte upp golvspånet om du inte vill ha en massa extra jobb om det är flytande golv på sand

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tergo skrev:
om du har sand under golvspånet så riv inte upp golvspånet om du inte vill ha en massa extra jobb om det är flytande golv på sand
Ja det är sand under

T
Nej, varför skulle du byta golvspånet? Du hade kunnat låta plastmattan vara kvar också och lagt laminatet direkt ovanpå.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nej börjar du riva i spånskivan så har du jobb utan dess like

BirgitS
E Ervin Marku skrev:
Den är från 1973, den luktar inte nu, men om jag stäng den med laminat ovanpå kanske det ska börja lukta ??? Kan det va att limet är med asbest här ?
Laminatgolv är inte täta.

Asbesthaltigt lim brukar vara svart, däremot förekommer det att linoleummattor från den tiden innehåller asbest.

• Gilla
ErvinBenz
  • Laddar…
Är det i källaren?
Inte helt ovanligt och inte helt bra.

Har du inte rivit mattan så lägg direkt på

A Argastesnickaren skrev:
Är det i källaren?
Inte helt ovanligt och inte helt bra.
Det är inte i källare,det är klädkammare, kök och vardagsrum i lägenhet

nino nino skrev:
Har du inte rivit mattan så lägg direkt på
Jag har inte rivit, men det är helt lös, tror du det ska inte lukta limet som sitter kvar ?

T tank77 skrev:
Nej, varför skulle du byta golvspånet? Du hade kunnat låta plastmattan vara kvar också och lagt laminatet direkt ovanpå.
Jag tänkte pga lukt i limet kanske

BirgitS
E Ervin Marku skrev:
Jag tänkte pga lukt i limet kanske
Om inte limmet luktar nu så är det ju osannolikt att det börjar för att du lägger ett laminatgolv ovanpå mattan.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.