Hej, jag ska bygga uterum med isolerat träbjälklag och känner mig helt vilsen på val av golv? Det finns ju några alternativ, ex. golvmatta, trätrall mm. Jag vill gärna kunna hålla ner priset också!
Tar tacksamt emot tips.
/Anita
 
Jag byggde med isolerat träbjälklag förra sommaren och satte bara vanlig utetrall (samma som jag har på altanen) för att få en "inglasad altan känsla" på det hela.
Frågan är hur du tänkt använda sig av uterummet.
Som en inglasad altan eller som ett extra rum?
Och om du även ska ha golvvärme i uterummet eller inte.
Ska du ha klinker i uterummet vill du nog ha golvvärme med, kan bli kallt på golvet på vinterhalvåret annars har jag fått för mig
 
Jag ska inte ha golvvärme. När du skriver utetrall, menar du då tryckimpregnerad?
 
T Tvarnita skrev:
Jag ska inte ha golvvärme. När du skriver utetrall, menar du då tryckimpregnerad?
Jepp, då jag ändå skulle bygga om & bygga ut gamla altanen så beställde jag tryckimpregnerad trall för allt.
Och jag tycker verkligen om känslan i golvet som är varmare än altanen pga det isolererade träbjälklag under.
(samt att det drar ju inget genom golvet på hösten då det blåser :) )
 
R
Jag skulle säga såhär, tänk noga efter hur du vill använda uterummet.

När vi byggde uterummet 2019 så valde vi att köra isolerat bjälklag med tryckt trall samt matta för uterum.
Supernöjda, MEN vi har använt uterummet mer än vi trodde.. suttit där ute i princip året om. Firat nyår etc.
Naturligtvis så behöver vi värma upp det ett par timmar innan med en 2kw byggfläkt, sen klarar uterummet att hålla värmen med en 700w infra och ett par vuxna.

Så med facit i hand, så skulle jag gjutit en isolerad platta samt bättre partier än vår/höst.

Nu bor vi dock bara här en månad till innan vi flyttar till ett annat hus. Och det jag kommer sakna mest av allt är uterummet.. Så om det blir uterum till nya huset så kommer jag definitivt gjuta isolerad platta samt riktiga isolerade partier..
 
  • Gilla
Tvarnita
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jepp, då jag ändå skulle bygga om & bygga ut gamla altanen så beställde jag tryckimpregnerad trall för allt.
Och jag tycker verkligen om känslan i golvet som är varmare än altanen pga det isolererade träbjälklag under.
(samt att det drar ju inget genom golvet på hösten då det blåser :) )
Okej, men tryckimpregnerat har ju en grön nyans, eller? Tänker om jag skulle vilja lasera golvet!
 
T Tvarnita skrev:
Okej, men tryckimpregnerat har ju en grön nyans, eller? Tänker om jag skulle vilja lasera golvet!
Obehandlad slätspont kanske är ett alternativ för dig.
 
  • Gilla
Tvarnita
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.