Hej, Jag ska lägga massivt furugolv i ett par rum och tänkte att jag skulle lacka golven med vanligt golvlack. Men jag läste på k-rautas hemsida att det inte rekommenderas att lacka massiva furugolv på grund av risk för sprickbildning när träet rör sig. Men jag känner många som har lackade furugolv i sina hem. Vet någon mer om detta och kan ge råd? Högvärdigt furugolvplankor med knotter visas på stenbakgrund, prissatt 315,00 kronor per kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Annelie Månsson Hassby skrev:
Hej, Jag ska lägga massivt furugolv i ett par rum och tänkte att jag skulle lacka golven med vanligt golvlack. Men jag läste på k-rautas hemsida att det inte rekommenderas att lacka massiva furugolv på grund av risk för sprickbildning när träet rör sig. Men jag känner många som har lackade furugolv i sina hem. Vet någon mer om detta och kan ge råd?

Hej där

Eftersom ingen annan svarar så svarar jag dig här.

Ett massivt golv måste vara riktigt torrt när man lägger det, ungefär samma som möbelvirkes-kvalite dvs 8% fukt ca, och troligtvis är golvet du köpt runt 12-14% fukt vilket gör att dom kommer "krympa" lite & röra sig mer allmänt.

Äldre gran & furugolv lackades ofta "en planka i taget" innan dom lades in, då kan dom röra sig med årstiderna individuellt, och hade sällan vattenbelastning på sig.

Lackar du över ett helt nylagt golv, så kommer golvet "röra sig" så lacken i skarven kommer "separera", men isig så gör det inget bara man inte dräller vatten på golvet som kan ta sig ned i glipor.

Annars tycker jag vax passar bättre till gran/furu, & vax finns både i naturell matt, pigmenterat eller naturell glansig, en vax skyddar också golvet väldigt bra och går att bättra på.

• Gilla
Annelie Månsson Hassby
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.