Höghus
Höghus: [citat] Jo, jag var lite lat och återanvände den gamla ektröskeln. Från höger kommer en skjutdörr ut över skarven, så det var därför jag ville hålla ner höjden. /Höghus
2 svar · 774 läst
·
S
Ss92: [citat] Kapade dem 90grader strax innan fodret vart bra 👍
4 svar · 3,1k läst
BirgitS
BirgitS: Du får börja med att läsa vad det står om toleransen för höjdskillnader på kort och långt avstånd. Det är ju onödigt att du slipar skarvar eller fyller igen försänkningar som parketten klarar av att hantera. Hur stora är försänkningarna? Lumppapp är 1 mm tjock och kan användas i några lager för att fylla försänkningar. Om det är större än så finns masonit från ung. 3 mm
1 svar · 1,1k läst
·
raveper
raveper: Ser ut som golvet är gjort av råspont. Jag har det i min snickarbod med två lager lack på men skulle aldrig ha det inne. Särskilt när det är fullt av skruvhål.
5 svar · 1,8k läst
·
7
70-talaren: Hej, Har bott i vårt hus nu i 3 år och igår kom det en otrevlig överraskning i vår tvättstuga. Vi har klinker som golv och det är vad vi vet, original. Vi har sen vi flyttade in satt en avfuktare i torkrummet bredvid (plastmatta) och viss går den ofta och nu på sommaren tömmer vi behållaren nog 1gg/v. Men så torkar vi oxå kläder. Kan det vara så att avfuktaren fått bottenplattan
0 svar · 817 läst
T
tank77: Alltid slipa bort limrester annars är risken stor att flytspacklet släpper och det blir "bom".
5 svar · 2,9k läst
·
A
Arevoner: Hej! Har ett hus med oisoleras betongplatta. Tagit bort ett laminatgolv. Under det var någon form av papp och där under verkar det vara asfaltsbeläggning. Sökt runt en del och märker att det verkar varit en vanlig metod som fuktspärr. Till frågan: Ska lägga en heltäckningsmatta. Kan denna beläggning vara kvar. Har den någon negativ inverkan? Jag tänker tejpa mattan då det är ett
0 svar · 1,1k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Ja testa med en väldigt liten mängd och följ instruktionerna på förpackningen vad gäller att ta bort överflöd etc.
5 svar · 1,2k läst
·
S
Stig-Helmer: Tack för svar! :)
5 svar · 1,3k läst
·
S
Skittele: [citat] Den tanken har slagit mig men sockeln fäster på frambenen så det är inte mkt yta att spela på för att få skarven mellan nytt golv och den gamla golvklossen att vara precis under eller ännu hellre innanför sockeln, men kanske funkar.
12 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Troligtvis kan du glömma det, att borra ur en metall i betong är hopplöst, borren kommer att gå i sidled och bli förstörd mot betongen. Bara nya hål gäller.
1 svar · 820 läst
·
PeterLeu
PeterLeu: Hej! Vi har rivit ur källaren ner till betonggrund, lagt ventilerad platonmatta och 50mm XPS cellplast på. Vad bör vi sedan lägga för att kunna a) lägga klinker b) lägga trägolv Det finns så många liknande trådar men blir inte klok ändå. :p Något särskilt att tänka på rörande flytande golv och innerväggar? övergången mellan trä och klinker. Golvspån under trägolv? Golvgips
0 svar · 955 läst
Mathildatiger
Mathildatiger: Jag gillar den mörka avlånga bäst, den är lite varmare i tonen.
2 svar · 1,3k läst
·
Ultram4
Ultram4: [citat] Insåg att du hade TypRätt... Började riva upp asfalten igår, kommer att bli betydligt enklare och bättre att sänka golvet. Tack!
3 svar · 939 läst
B
Anonymiserad 358496: Säker på att det står på golvet? Dra upp nedersta plastringen på underskåpens ben, den är "fejk". Antingen får du lossa täcksidor, lister etc och kapa till så det passar höjden på nya golvet. Eller om du inte behöver högsta möjliga fit och finish så överväg att sätta kvartsstav.
1 svar · 2,6k läst
·
anders07
anders07: Mattrivare kan gå... Jag fick köra med betongslip på mitt golv när jag gjorde om tvättstugan. Jag hade dock något gult lim men mycket mattrester som satt kvar i limmet. Jag körde med en vanlig slipmaskin och byggdammsugare...
4 svar · 4,0k läst
·
L
LinaOlsson: [citat] Tack. Jag satt nu och tittade på gamla frågor här och det verkar bäst.
2 svar · 1,2k läst
L
lakman: Långskott men testa med en sån vit mirakelsvamp. Blöt den och gnugga försiktigt. Obs att den slipar så ta inte i för kung o fosterland Typ https://www.clasohlson.com/se/Fläcksuddare-4-pack/p/34-6395?gclid=Cj0KCQjwho-lBhC_ARIsAMpgMofFRhaWMSsS5pE8VG3ksaSYpy_I7BAc2H6WIuCG5HVL4QcQ1wc3AN8aAmZrEALw_wcB
7 svar · 5,3k läst
·
W
whak: [citat] En bekant till mig jobbade som fastighetsskötare, han brukade förklara att exempelvis målare, golvläggning och liknande skulle gå snabbt och vara billigt. Slutresultatet var enligt ägaren inte lika noga. Ungefär den uppfattningen som jag själv fick när jag bodde i hyres
9 svar · 1,7k läst
·
W
Weston: Tack för svaren båda två, mycket lärorikt oavsett vem som har rätt! Verkar som jag får testa att elda lite på det och se... Glad att jag körde med halvmask i alla fall :)
3 svar · 1,1k läst
·
A
amoreex: Hej! Skall på onsdag få hjälp med att flytspackla golvet i tvättstugan. Det är ca 9m2. Jag har aldrig gjort det och skall därför få hjälp. Golvet behöver ju innan primas och nätas samt montera golvvärmeslingan. Vad jag har förstått så är det bäst att prima innan man lägger nät osv. just för att det skall täcka riktigt. Men läste nu på förpackningen att flytspackling bör
0 svar · 883 läst
·
BirgitS
BirgitS: Se tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/laegga-klinkers-traebjaelklag.492097/
4 svar · 2,3k läst
·
A
atomlab: Klinker utan fuktspärr säger man är om efter 60dagar. Finns fix som är godkänt att använda efter 30dagar men kostar satan. Skall du lägga golv så behövs det ångspärr och då skall du vänta minst 90dagar. Kan gå fortare men du måste kolla så fukthalten i plattan är bra och även ha avfuktare och värmare.
1 svar · 1,2k läst
K
kniv: Lägg ett lager klarlack eller liknande på dom om du är osäker. Men är det bara spill från barn och inte regn du är orolig för hade jag inte brytt mig mer än så. Ser ut att bytas ut lätt om några år om det vittrat sönder (har svårt att tro att så skulle ske), golvspån är relativt billigt och lättillgängligt också.
8 svar · 1,5k läst
·
L
LinaOlsson: [citat] Jodå. Den gjordes för mer än två år sedan.
2 svar · 867 läst
R
Robbban77: Hej! Har köpt ett gammalt hus från 75 där det är ligger slätt klinker (ser typ ut som marmor men vet ej vad det är, har bara sätt huset en 20 minuter). Då jag inte finner någon anledning inom de närmsta åren att bila upp detta golv så är tanken att på något snyggt men billigt sätt fräscha ihop dessa golv.. gäller 2 sovrum och en hall, golvet innehåller även golvvärme. Huset
0 svar · 1,1k läst
Kanakas123
Kanakas123: [citat] Det första där gillade jag. De tunna skivorna är lättare att få tag på och är betydligt billigare. 120 ull och sen en tunnare pir lät briljant. Stort tack!
10 svar · 4,8k läst
·
L
luddelove: [citat] Hej! Tittar på ett fiskben berry alloc. Är det den sorten du haft problem med el annat?
22 svar · 16,1k läst
L
LinaOlsson: Ska om några dagar lägga parkett på gjutet golv. Vet att jag ska ha fuktspärr (plast)!och foam under. Men ska fuktspärren gå upp på väggen under golvlisten? Så undrar jag en sak till. Jag har passat på att måla väggarna nu när jag bara har en betongplatta. Har målat med äggoljetempera färg. Så hörde jag att färgen är biologiskt material och inte så bra under plasten. Så nu
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.