Planerar byte av bjälklag i en tillbyggd del av huset byggd med krypgrund år 1967. Behöver byta bjälklag och syll för att bli av med dålig lukt pga behandlat virke. För att kontrollera konstruktionen har jag tagit bort lite av blindbotten och isoleringen och ser inget undergolv utan det ser ut som golvet är lagt direkt på golvbjälkarna, var detta vanligt på den tiden? Fanns ens "klickgolv" då? Eller är det ett riktigt undergolv som är spontat bara?
Golvet är original från 1967, ekparkett med holländskt mönster. På bygglovsritningarna benämns det "lamellparkett".
Golvet är original från 1967, ekparkett med holländskt mönster. På bygglovsritningarna benämns det "lamellparkett".
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Det var ju von Koenigsegg som uppfann klickgolvet. Den som vet den vet ;-)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 082 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 082 inlägg
Då är den lamellparketten antagligen kring 25 mm tjock och då är den tillräckligt kraftig för att hålla formen trots att den ligger bara på bjälkarna. Dagens lamellparkett är kring 14 mm tjock och behöver då stöd under hela ytan.S Stig-Helmer skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Haha. Jag jobbade med sonen till uppfinnaren av klickgolvet på 90-talet. Jag tror att han kom på att han inte behövde jobba egentligen utan slutade efter ett tag. Minns att vi fick avskedspresenter istället för tvärtom. Kul gest.Workingclasshero skrev:
Tack för svar! 
Klicka här för att svara