Hej,
Jag och min andra halva köpte precis en lägenhet där säljarna inte visste när badrummet hade utförts. Byggnaden är från 1870. Men troligtvis inte badrummet.
Hur tar man reda på om det finns asbest? Vi tänkte nämligen riva en vägg och göra badrummet större.
Tacksam för lite hjälp!
Jag och min andra halva köpte precis en lägenhet där säljarna inte visste när badrummet hade utförts. Byggnaden är från 1870. Men troligtvis inte badrummet.
Hur tar man reda på om det finns asbest? Vi tänkte nämligen riva en vägg och göra badrummet större.
Tacksam för lite hjälp!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Och badrummet ser ju 90-tal ut, så det kanske finns planer på stamrenovering?
Det är nog svårt att veta om det finns asbest, men inte så troligt. Ombyggnader har nog skett vid olika årtal och är förmodligen inte dokumenterat. I ett gammalt hus kan det även dyka upp blåbetong vid rivningar. Om ni använder kompetenta byggare kommer dessa att reagera om något ovanligt dyker upp vid rivning. Ni bör ha allt klart och godkänt av föreningen för att vara på den säkra sidan.
Det hade jag inte ens tänkt på. Hade bara snöat in mig på asbest! Tack för upplysningen.K klimt skrev:Det är nog svårt att veta om det finns asbest, men inte så troligt. Ombyggnader har nog skett vid olika årtal och är förmodligen inte dokumenterat. I ett gammalt hus kan det även dyka upp blåbetong vid rivningar. Om ni använder kompetenta byggare kommer dessa att reagera om något ovanligt dyker upp vid rivning. Ni bör ha allt klart och godkänt av föreningen för att vara på den säkra sidan.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Om föreningen är relativt nybildad, och det där badrummet ser ut som 90 tal. Då kan man anta att fastigheten har stammbytts medan den var hyresfastighet (fast det måste gå att kolla).
Det finns med stor säkerhet ingen asbest i det som gjorts vid senaste renoveringen. Men man kan tänka sig att det kan finnas rester av asbest kvar inkapslat i väggen, rester från tidigare badrum.
Det finns med stor säkerhet ingen asbest i det som gjorts vid senaste renoveringen. Men man kan tänka sig att det kan finnas rester av asbest kvar inkapslat i väggen, rester från tidigare badrum.
Vi vände oss till OCAB. Kom förbi en karl som skar loss tre bitar plastmatta från olika golv i vårt förra hus. Verkar ha något erbjudande nu till norr o västerbottenbor https://www.ocab.se/har-du-asbest-i-ditt-hem/
Annars verkar det finnas fler om du googlar också tex "asbest analys". Var beredd på att du eller någon annan måste knacka/skära loss delar av det du vill analysera.
Tror som dom andra att du inte har något i badrummet på bild, men man vet ju aldrig vad som gömmer sig i väggen/nya rummet som ni ska bygga om. Lim/fogmassor/rörkröksisolering/olika sortes mattor kan ni vara extra uppmärksamma på bland annat.
Annars verkar det finnas fler om du googlar också tex "asbest analys". Var beredd på att du eller någon annan måste knacka/skära loss delar av det du vill analysera.
Tror som dom andra att du inte har något i badrummet på bild, men man vet ju aldrig vad som gömmer sig i väggen/nya rummet som ni ska bygga om. Lim/fogmassor/rörkröksisolering/olika sortes mattor kan ni vara extra uppmärksamma på bland annat.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Fast om det finns små mängder asbest i en vägg man skall såga/knacka ned, så får man nog se mellan fingrarna med det. Man skall ju ändå se till att ha bra andningssskydd, även vanligt byggdamm är hälsovådligt. Och det blir oerhörda mängder med damm när man river en vägg.
Japp, det där badrummet med blå kakelbård och plastmatta i kombination med kaklade väggar är från tidigt-mitten 90 tal utan tvekan.
Om renoveringen då gjordes riktigt så ska det inte finnas asbest, då det försvann i mitten på 70-talet. Så lim och fogmassor ska vara riskfria. Och huset är såpass gammal (1800-tal) så då fanns inte ens badrum. Jag tror det är ganska liten risk här, det som man ska uppmärksam på har nämnts tidigare, gamla rörisoleringar stammar för värme och vatten kan vara luriga.
Om renoveringen då gjordes riktigt så ska det inte finnas asbest, då det försvann i mitten på 70-talet. Så lim och fogmassor ska vara riskfria. Och huset är såpass gammal (1800-tal) så då fanns inte ens badrum. Jag tror det är ganska liten risk här, det som man ska uppmärksam på har nämnts tidigare, gamla rörisoleringar stammar för värme och vatten kan vara luriga.
Klicka här för att svara