Byggahus.se
Går i tankarna på att renovera min gillestugan men jag går bet på hur man ska gå till väga.

Gillestugan är 40-50kvm och är uppdelad i 3rum och ligger på plan som är halvt under jord i ett souteränghus.

Upprepade väggar och golv. Golvet iallafall tror jag har ingjutna reglar i plattan. Jag tycker det luktar nånting från golvet så jag antar det är fukt där, hur mycket vet jag inte.

Men som sagt planen är att riva ut rubbet och göra ett enda stort rum uppbyggd i säker konstruktion.

Ni som gjort liknande Hur har ni gått till väga, bilat och flytspacklat ? Och vad har det kostat er???

K Konradsson87 skrev:
Går i tankarna på att renovera min gillestugan men jag går bet på hur man ska gå till väga.

Gillestugan är 40-50kvm och är uppdelad i 3rum och ligger på plan som är halvt under jord i ett souteränghus.

Upprepade väggar och golv. Golvet iallafall tror jag har ingjutna reglar i plattan. Jag tycker det luktar nånting från golvet så jag antar det är fukt där, hur mycket vet jag inte.

Men som sagt planen är att riva ut rubbet och göra ett enda stort rum uppbyggd i säker konstruktion.

Ni som gjort liknande Hur har ni gått till väga, bilat och flytspacklat ? Och vad har det kostat er???
Allt beror ju på vilka förutsättningar du har i form av takhöjd osv. Det finns ju ett antal systemlösningar för källare, som bygger lite olika från mekaniskt ventilerade golv till platonmatta eller flytspackla och lägga klinker.

Jag skulle absolut ta dit en tekniker som får mäta om det finns fukt, samt även göra en radonmätning. Med de svaren så vet du vad som skall till för att göra en bebolig yta, samt även kanske förbättra luftkvaliteten i resterande huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.