För att få hög finish duger det inte med material som är billigt nog att kastas efter varje projekt tycker jag.

Att ha penslar ståendes i vatten länge gör att de blir svampiga och förstörda tycker jag. Beror säkert på vilken borst man har.

Här i huset har vi väldigt många små målningsprojekt och av någon anledning ska det alltid vara lite olika kulörer. Många används till någon liten möbel eller detalj och sen inte på många år. Det blir inte vettigt att ha penslar igång för alla färger.

Behöver helt enkelt kunna göra eländet rent men har svårt att hitta något rationellt sätt.

Intressant fråga som jag också funderat på, min lösning har varit lite av en blandning av ovanstående svar. För projekt med lite lägre krav på finish så kör jag också med billiga penslar och kastar dom efter varje avslutat arbete. För tillfälliga uppehåll funkar det bra att vira in dom i gladpack, så håller det sig minst en vecka.
De få penslar av bättre kvalitet som jag har tvättar jag ur med vatten och/eller målartvätt om det är fasttorkade saker. Att låta dom stå i vatten flera dagar/veckor är inget bra, de blir spretiga och fula.
Så vad göra med vattnet då? Jag har en 10-litersdunk som jag häller ner vattnet i och låter stå några månader. Då har färgen sedimenterat så pass att det mesta av färgen ligger på botten och man kan hälla ut vattnet i avloppet utan att det känns alltför svårt. Men det ska ju inte finnas några farliga ämnen i vattenbaserade färger, så reningsverket borde väl inte ha något emot det?

Ja men då är jag inte ensam om detta dilemma alltså.
Jag skulle kunna ha en 10 liters dunk med vatten ståendes. Men när man fortfarande bor i en lägenhet med begränsad plats är det svårt att motivera detta.

Jag läser gång på gång att det ska "sköljas av i vatten"...

Ja det är just ”skölja av i vatten” från anvisningen som låter ungefär som när man spolar kaffekoppen innan man sätter den i diskmaskinen.

Vattenbaserad färg blåser man bort utomhus med högtryckstvätten.
Offrar man sig lite, i kläder man inte är rädd om, så sätter man rotation på rollern också!
Blir som ny.. eller bättre faktiskt eftersom all ludd är borta också.

En målare jag pratade med sade att han aldrig gör rent penslar, de står i vattenbad i bilen hela tiden. Ibland byter han ut vattenbadet. Då låter han baljan stå några dagar. Det mesta av färgen lägger sig då i ett skikt på botten. Det går att hälla av vattnet försiktigt. Så låter han resten stå tills det torkat in ordentligt. Då kan man plocka upp bottensatsen som en torr färgklump.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
låter ungefär som när man spolar kaffekoppen innan man sätter den i diskmaskinen.
Varför skulle man få för sig att göra det?

H hempularen skrev:
En målare jag pratade med sade att han aldrig gör rent penslar,
Det skulle inte jag heller om jag hade någon att fakturera för penselkostnaden... ;)

Det är ingen som kör med spinner? Även om man eftersköjer med vatten ser det ut att kunna ta det mesta av färgen.

Vad är spinner för något? Det närmsta jag kan tänka mig är Thinner och det funkar kanon.

Rustas väggfärg är faktiskt riktigt bra och när jag rollat den har jag kört rollern direkt i färghinken utan tråg och plastat in den mellan strykningarna. Sedan hamnar den i kemikalieåtervinningen tillsammans med ev överbliven färg.

• Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det där är ju ändå ett råd som liknar att kissa i byxorna för att man fryser.
Jag förstår inte riktigt allegorin, kan du förklara?
För sköljvattnet är ju inte varmt, och inte häller jag det i byxorna inte.

Men det är inte många penseltvättar det blir på ett år.
Måla hela huset: En pensel.
Måla alla fönster och dörrar: En pensel.
Mycket mer målas inte här hos oss.

Immobil Immobil skrev:
Vad är spinner för något? Det närmsta jag kan tänka mig är Thinner och det funkar kanon.
Det finns ett antal (varav jag provat ingen). Googla på paintbrush spinner. Tanken är att man snurrar penseln väldigt fort och således får ut det mesta av färgen innan man tillför vatten.

M
H Husfrömmar skrev:
Hej,
Jag vill vara miljösmart, dock så går inte detta ihop för mig.
Rengöringsproceduren jag har lärt mig ser ut som följande:
1. målar ur penseln
2. dränker penseln i penseltvätt
3. målar ur penseln igen
4. sköljer ur i vatten

Nu till dilemmat, hur sköljer man ur en pensel utan att vattnet och färgrester går ned i avloppet?

Ser fram emot vägledning i livet.
Vet att tråden är gammal men tips kan ju alltid vara bra ändå :)

Jag målar förvisso med linoljefärg, men motsvarande borde ju fungera på alla sorter men kräver mer eller mindre omsorg.

Ta en burk med lock som är strax större än penseln/penslarna.
Fyll den med samma vätska som färgen äe spädd med, såpass att hela burken är full när penslarna är i.
Borra/skär hål i locket och trä det över penslarna.

Har haft mina penslar så här sedan förra sommaren och de är fortfarande i topptrim!
En burk för varje färg.

Dock lär ju vatten du dunsta snabbare än linolja, så man får väl fylla på med jämna mellanrum om man använder det.

Finns i alla fall ingen anledning att rengöra penslar, de är skit nästa gång oavsett hur mycket man än tvättar. Är i alla fall min erfarenhet :)

• Gilla
Husfrömmar och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.