var uppe i vinden idag.. och tittade runt lite med ficklampa och inspekterade utrymmet. Huset är byggt 2015 men övervåningen blev inredd sommaren 2018. Så det är första vintern krypvinden varit det enda kalla utrymmet i huset.

Såg då dessa kryp längst upp i nocken... på några ställen. Dom verkade ramla ner när jag lyste på dom med ficklampan. Har försökt söka mig fram till svar på nätet., kanske husbock? Var nog en 6-8mm långa.. kanske mer. Väldigt mörka i färgen. Näst intill svarta.. verkade bli mer aktiva när jag närmade mig.

Får ringa Anticimex imorgon :( någon som har en gissning

• Mörk, nästan svart skalbagge på ljus träyta misstänks vara husbock, omgivet av små skräppartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka insekter på träbjälke i vind, möjlig skadedjur i hemmiljö.
    Skapa konto
Möjligen Husänger skulle jag tro, men bilden är otydlig och från fel håll. Kan du fånga en och ta en bättre bild?

Tack för era svar.. var i kontakt med Anticimex idag. Dom skulle komma på besök imorgon .. det var väldigt många alternativ och gissa på. Men dom var väldigt fundersamma om jag sett trämjöl på virket.

harry73
Skulle nästan tro att det är en husfluga :D
Men det gäller framförallt första bilden

Övervintrande flugor. Var uppe på ett personalutrymmes vind på en soptipp häromdagen. Hängde klungor av dem där.

lopec
TS, vad sade Anticimex?

Mikael_L
Jag tycker också det verkar vara övervintrande flugor.

Men bättre bilder behövs för att vara säker.

Såhär såg det ut på en vind jag var upp på för någon vinter sedan. Det var en massa sådana här klungor.

• Kluster av övervintrande flugor i ett hörn på en vind.
    Skapa konto
Förlåt för mitt sena svar. Anticimex var här i fredags. De flesta hade ju givetvis försvunnit.. men någon form av större fluga ”Bondfluga” som inte utvecklat sina vingar ännu blev deras bedömning. Dom såg ganska feta och baggiga ut:)

T
Ser ut som vindsflugor. Isolerade vinden och la på de sista balarna nu under vårvintern och det var en hel del såna. Dom vaknar till liv nu när det blir varmare. Gör ingen skada såvitt jag vet.

Det är ju vanliga övervintrande flugor. Exakt vilken art vet jag inte men de är totalt ofarliga, jag lovar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.