var uppe i vinden idag.. och tittade runt lite med ficklampa och inspekterade utrymmet. Huset är byggt 2015 men övervåningen blev inredd sommaren 2018. Så det är första vintern krypvinden varit det enda kalla utrymmet i huset.
Såg då dessa kryp längst upp i nocken... på några ställen. Dom verkade ramla ner när jag lyste på dom med ficklampan. Har försökt söka mig fram till svar på nätet., kanske husbock? Var nog en 6-8mm långa.. kanske mer. Väldigt mörka i färgen. Näst intill svarta.. verkade bli mer aktiva när jag närmade mig.
Får ringa Anticimex imorgon
någon som har en gissning
Såg då dessa kryp längst upp i nocken... på några ställen. Dom verkade ramla ner när jag lyste på dom med ficklampan. Har försökt söka mig fram till svar på nätet., kanske husbock? Var nog en 6-8mm långa.. kanske mer. Väldigt mörka i färgen. Näst intill svarta.. verkade bli mer aktiva när jag närmade mig.
Får ringa Anticimex imorgon
Möjligen Husänger skulle jag tro, men bilden är otydlig och från fel håll. Kan du fånga en och ta en bättre bild?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 197 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 197 inlägg
Jourhavande biolog kanske kan svara: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Tack för era svar.. var i kontakt med Anticimex idag. Dom skulle komma på besök imorgon .. det var väldigt många alternativ och gissa på. Men dom var väldigt fundersamma om jag sett trämjöl på virket.
Förlåt för mitt sena svar. Anticimex var här i fredags. De flesta hade ju givetvis försvunnit.. men någon form av större fluga ”Bondfluga” som inte utvecklat sina vingar ännu blev deras bedömning. Dom såg ganska feta och baggiga ut
Klicka här för att svara