Hej!
Har läst mycket här på forumet senaste dagarns om asbest och vars det brukar vara osv, då kom jag och tänka på rörisolering i källaren jag slet bort för några månader sedan och gick ner för ta en andra titt nu och fan i mig det är nog asbest där..

Då har jag funderingen fanns det något annat gips liknande isolering man använde förr i tiden kring 60 talet? Annars har jag nog fått i mig en hel del för har inte ens tänkt på det och sprungit i källaren minst 1 gång om dagen sen dess..

Är det OK att låta det vara som det är nu utan att mer fibrer hamnar i luften för att sedan till sommaren (så man kan vädra ordentligt) blötlägga och sedan ta bort det/ringa asbest sanering men känns sisådär nu när jag redan tagit bort det mesta

• Rörisolering i källare med misstänkt asbest, fuktskadad och nedbruten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägga att denna gips liknande gägga finns endast där det är 90 graders koppling på röret

H
Du kan nog räkna med asbets i böjarna på den årgången, det var en asbetsmaasa som kletades just i böjarna och rakorna var det en fiberisolering, om du inte öppnar upp utan låter det vara så kan du måla isolerringen,och det stänger inne ev. asbets på ett sätt som inte är farligt. Klart ska du riva ut rören så blir det något annat förfarande

Ajjemän, så måla på vilken färg som helst, sen kapa röret med isolering på o släng skiten?

Såhär ser det ut där det är raka rör:
Då lär det garanterat vara asbest.. rip my lungs

• Rör med gammal fransig isolering misstänkt vara asbest, genom ett hål i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte ut som asbest där. Kapa upp rören på raksträckorna och kör dom på tippen.

Om du nu hade tänkt riva ut dom... Dom gör ingen skada där dom sitter.

H
K kokolos skrev:
Såhär ser det ut där det är raka rör:
På rakorna är det ingen asbets, det bara i kurvorna och ev där T-stycken ( avstick ) är, så du ska kapa bort rör, så kapar du ca 30 cm bort från böjarna och kastar på sopen, kan bli lite morr om du slänger i metall, men dom har även contiener för asbets eller måla in det med vilken färg som helst

Är det kopparröret? Kasta inte utan sälj på skroten.
Var du än befinner dig på klotet så får du i dig 20-200 fiber Asbest/ timme, och det dör inte mänskligheten av!
Så ta det lugnt!

H
Jag tittade på första foto och där är det galvrör, kanske något omdraget och skarvat med koppar och då är det säkert inte asbets där skarvarna gjorts

Det är 2 olika rör med samma isolering ena är kall vatten som är galv, koppar är varm vatten.

Det jag hade tänkt är att isolera nytt där jag rivit glömde jag tillägga och tänkte först att måste väck med asbesten först, men gör nog som hjulbent sa och målar sen isolerar på det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.