Jag håller på och renoverar ett rum invändigt i vårt trähus som är från 1929. Övriga rum är gjorda av tidigare ägare men det här rummet är ganska original tror jag.

Jag har tagit ner lager av gamla tapeter och en spånliknande isoleringsskiva som måste vara monterad i efterhand. Vad jag har kvar är råspontan. Innanför den har jag spån och sedan gamla träfasaden, och ytterst ligger en aluminiumfasad från sjuttiotalet. Men jag har inte gått djupare än till råspontan.

Men till saken. På två ställen på den blottlagda råspontan har jag påträffat det där vita stoffet som syns på bilden. Är det här vitmögel? Jag har googlat runt och läst om att trä även kan avsöndra något slags socker vid torkningen som kan likna vitmögel. Jag ser inga synliga fuktskador eller spår av annat mögel kring det vita stoffet. Det förefaller vara doftlöst. Finns det något sätt att komma fram till vad det är för något? Liknar det här något som någon annan har sett tidigare? Tack på förhand!

IMG_20151028_175944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

förstoring.jpg
Skapa konto

Jag tog precis upp en bit av trägolvet som ska bytas under renoveringen. Då hittar jag mer av det vita. Det är fjäderlätt och låg tillsynes ovanpå spånet.

Till saken hör att någon gång har man borrat en massa hål i golvplankorna för att spruta in isolering. Biten av golvet jag tog upp var precis ovanför ett sådant hål. Låter långsökt, men skulle det kunna vara någon isolering som med tiden förlorat sina ursprungliga egenskaper och blivit väldigt konstig? Eller lutar det åt mögel?

IMG_20151028_194045.jpg
Skapa konto

Svårt att säga men jag tycker inte det ser ut som mögel, ser lite för "syntetiskt" ut för att vara det. Mögel klumpar sig inte så som det ser ut på bilderna.

Jag håller med dig, tycker inte heller det ser ut som man förväntar sig att mögel ska se ut. Samtidigt vet jag inte vad annars det skulle kunna vara, och just att det är lätt och känns som typ sporer viktmässigt gör mig fundersam. Jag får forska vidare och hoppas på fler inlägg i tråden.

Isoleringsspåret som du är inne på låter mer troligt men då borde det samtidigt finnas mer spår och rester. Tror dock inte du behöver oroa dig över mögel. Har du luktat på det och i så fall vad luktar det?

Det liknar absolut någon typ av fogskum/isolering.

Men vad det än är, så är det inte vitmögel.

Nu har jag tagit upp delar av golvet och kan konstatera att det mycket riktig är något slags isoleringsmaterial. Tack till er som bidragit!

PS. Försökte lägga upp en bild från mobilen men det strular. Kommer senare.

Tar upp en gammal tråd.
Har hittat liknande i mitt nyinköpta hus från
1939.
Och misstänker såklart vitmögel.
Vad man kan se o känna så är virket snustorrt.
Vad gör man nu?

Ser ut som mitt gjorde. Det var inte vitmögel utan någon isolering som sprutats in genom en massa hål man borrat i golvet och sen pluggat igen. Med tiden hade det närmast pulveriserats.

Nu är jag lättad.
karbamidskum som sprutats in som isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.