Hej!
Vårat gus är från 1912, och idag skruvade jag ner isoleringsskivor av någon form av mineralull som en tidigare ägare skruvat upp i taket i källaren som är en gammal torpargrund.
Då märkte jag att den isoleringen i sin tur var iskruvad i gamla skivor med isolering som satt fast i taket. De ser ut som nedan. Jag tycker att ytskiktet på dem ser misstänkt likt ut asbestväv, men har aldrig sett det innan. Tror ni att ytskiktet är asbestväv? Brukade man göra isoleringsskivor med mineralull täckt av asbestväv förr? Jag hade gärna plockat ned dem, men törs inte.
Vänligen
Staffan
Vårat gus är från 1912, och idag skruvade jag ner isoleringsskivor av någon form av mineralull som en tidigare ägare skruvat upp i taket i källaren som är en gammal torpargrund.
Då märkte jag att den isoleringen i sin tur var iskruvad i gamla skivor med isolering som satt fast i taket. De ser ut som nedan. Jag tycker att ytskiktet på dem ser misstänkt likt ut asbestväv, men har aldrig sett det innan. Tror ni att ytskiktet är asbestväv? Brukade man göra isoleringsskivor med mineralull täckt av asbestväv förr? Jag hade gärna plockat ned dem, men törs inte.
Vänligen
Staffan
Bästa svaret
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Ser ut som moderna akustikskivor med glasfiberväv. Du kan ju ta lite av väven och elda på. Glasfiber smälter. Det gör inte asbest.
Klicka här för att svara



