Hej
Som rubriken lyder har jag lite mögel /fuktskador på råsponten på vinden. Det som finns är ner mot väggen och en halvmeter upp ca. Vad kan det tänkas vara? För dålig isolering? Det känns torrt iallafall. Kanske uppkommer på vintern? Tacksam för svar och tipps. Bifogar bild.
Mvh Tomas
Som rubriken lyder har jag lite mögel /fuktskador på råsponten på vinden. Det som finns är ner mot väggen och en halvmeter upp ca. Vad kan det tänkas vara? För dålig isolering? Det känns torrt iallafall. Kanske uppkommer på vintern? Tacksam för svar och tipps. Bifogar bild.
Mvh Tomas
Längs hela väggsidan eller bara över specifika rum?2 2hjul skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För mycket ventilation skulle jag säga.
Det drar in fuktig luft, som sedan kyls ner på natten och fukten kondenserar på råsponten.
Och när sedan solen kommer upp och taket värms, så växer möglet och stortrivs på det fuktiga taksvallet.
(Själv har jag oventilerad så kallad klimatvind, och vet knappt hur moegel stavas
)
Det drar in fuktig luft, som sedan kyls ner på natten och fukten kondenserar på råsponten.
Och när sedan solen kommer upp och taket värms, så växer möglet och stortrivs på det fuktiga taksvallet.
(Själv har jag oventilerad så kallad klimatvind, och vet knappt hur moegel stavas
Okej. Jag har ett ventilationshål på varje sida av vinden. Sen dom små små hålen där takstolarna ligger på väggen är det väll nå litet hål om man nu kan räkna med dom. Skulle jag ha täppt igen dom två gallren jag har då menar du?
Tack för svaret
Tack för svaret
Det som KnockOnWood skriver kan stämma, men bara om du har ventilerad takfot vilket du inte verkar ha. De två gallrena på gavlarna låter du vara som de är.
Det första jag tänkte på var att det kan läcka upp inomhusluft i mötet mellan ytterväggens insida och vinden. Det är när den luften så fall strömmar upp under kalla vinterdagar och träffar den kalla råsponten som fukten i luften kondenserar på råspontens undersida.
Det första jag tänkte på var att det kan läcka upp inomhusluft i mötet mellan ytterväggens insida och vinden. Det är när den luften så fall strömmar upp under kalla vinterdagar och träffar den kalla råsponten som fukten i luften kondenserar på råspontens undersida.
Okej. Ja det kan säkert stämma , skulle man ha isolerat vinden lite mer noggrant? Nu har jag ju vanligt sågspån, är det bra eller bör jag byta till nå modernare? Är det där något man måste vara jätte orolig för tro? Eller kan det lösa sig om det har torkat. Man kanske skulle ha mätt fukten på det svarta på vintern då det är som värst kanske. . Tack för svaretW witten skrev:Det som KnockOnWood skriver kan stämma, men bara om du har ventilerad takfot vilket du inte verkar ha. De två gallrena på gavlarna låter du vara som de är.
Vilken vind du än tittar på med samma konstruktion så är det mörkare i nederkant.
Kan bero på att underlagsduken under pannorna/plåten börjar ge upp. Råsponten borde vara som svartast över kök o dusch.
På vintern har du säkert rimfrost på råsponten.
Kan bero på att underlagsduken under pannorna/plåten börjar ge upp. Råsponten borde vara som svartast över kök o dusch.
På vintern har du säkert rimfrost på råsponten.
Vad skönt att höra att man inte är ensam om det då man får ju för sig så mycket så man blir lite onödigt orolig. Ska upp och kolla lite igen sen och se vart det är värst. Så får jag väll se hur man kan göra klimatet lite bättre där uppe.
Tack tack
Tack tack
Att alla vindar ser ut så håller jag inte med om. Helt rätt att du bör kunna se rimfrost är det är riktigt kallt ute.
Isoleringen du frågar om har inte så mycket med saken att göra, det är luftläckaget som måste stoppas om du kan hitta nån springa där det kan komma upp luft. Har du ett luftläckage så blir bara fuktproblemet värre med mer isolering.
Isoleringen du frågar om har inte så mycket med saken att göra, det är luftläckaget som måste stoppas om du kan hitta nån springa där det kan komma upp luft. Har du ett luftläckage så blir bara fuktproblemet värre med mer isolering.
Inget fel med sågspån, men du kanske har en murad skorsten som passerar vinden, eldar du mer på vintern så torkas vinden upp.2 2hjul skrev:Okej. Ja det kan säkert stämma , skulle man ha isolerat vinden lite mer noggrant? Nu har jag ju vanligt sågspån, är det bra eller bör jag byta till nå modernare? Är det där något man måste vara jätte orolig för tro? Eller kan det lösa sig om det har torkat. Man kanske skulle ha mätt fukten på det svarta på vintern då det är som värst kanske. . Tack för svaret![]()
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det var kanske så förr i tiden, när man lagade mat i vedspis eller öppen eld i öppna spisen, och alltid hade en brasa igång, eller glöden kvar efter gårdagens eld.R RapidSledge skrev:
Numera, sedan 75 år, så eldar vi inte så, och skorstensvärmen hjälper knappast till att hålla vinden torr och fin.
Så vi får tänka om, och se över hur fukt och värme varierar och påverkar mikroklimatet där uppe på vinden.
Jag är faktisk en av dom som eldar med ved under höst vinter säsongen för att värma upp huset. Så det jag ska göra är att leta hål där det läcker ur värme ?. Det svarta är ju endast ner mot väggen. Är det för det är lite tight mot spånet där så luften står stilla. Skulle man ha lagt någon sorts plast under spånet där mot väggen som fuktspärr? .