4 551 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Dålig lukt i inglasat uterum
Besökte mina bekanta igår, och de klagade på dålig lukt i ett uterum de fick byggt förra sommaren.
Huset är 70 tals med krypgrund. Uterummet byggdes mot ena kortsidan där köksdörren finns. Det är ett vanligt från willab garden. man har lagt markduk på jorden och sen plintar i framkant, och andra änden av regeln är fäst i huset. Runt om finns en trappa med ett steg ner mot omgivningen. Det är ett vanligt altanbjälklag med tryckt virke som inte är isolerat.
Lukten är lite svår att beskriva, det är inte enbart "skogslukt/fuktlukt" utan mer som en blandning av fukt och ruttet. Typ som i ett gammalt akvarium som inte är rengjort på ett tag. Jag öppnade en trallbräda och tittade ner och då blev lukten betydligt mera påtaglig, nästa som om nåt dött där nere. Markduken kändes torr, men det fanns gropar i marken och där stod det kanske 4 cm vatten.
De sa att det hade börjat lukta först i lördags när det ösregnade i princip hela dagen.
Det finns ingen ventilation i grunden mer än ett 1x1dm hål mellan altan och husvägg vid trappan.
Vad tror ni? Måste man riva upp och göra om eller kanske räcker det att sätta dit några ventiler runt om uterummets krypgrund (som idag verkar väldigt inbyggd och dåligt dränerad)
/S
Huset är 70 tals med krypgrund. Uterummet byggdes mot ena kortsidan där köksdörren finns. Det är ett vanligt från willab garden. man har lagt markduk på jorden och sen plintar i framkant, och andra änden av regeln är fäst i huset. Runt om finns en trappa med ett steg ner mot omgivningen. Det är ett vanligt altanbjälklag med tryckt virke som inte är isolerat.
Lukten är lite svår att beskriva, det är inte enbart "skogslukt/fuktlukt" utan mer som en blandning av fukt och ruttet. Typ som i ett gammalt akvarium som inte är rengjort på ett tag. Jag öppnade en trallbräda och tittade ner och då blev lukten betydligt mera påtaglig, nästa som om nåt dött där nere. Markduken kändes torr, men det fanns gropar i marken och där stod det kanske 4 cm vatten.
De sa att det hade börjat lukta först i lördags när det ösregnade i princip hela dagen.
Det finns ingen ventilation i grunden mer än ett 1x1dm hål mellan altan och husvägg vid trappan.
Vad tror ni? Måste man riva upp och göra om eller kanske räcker det att sätta dit några ventiler runt om uterummets krypgrund (som idag verkar väldigt inbyggd och dåligt dränerad)
/S
Stående vatten kan ju lukta apa, jag antar från dina sista rader att det inte är möjligt för tex en katt att komma in under trallen där. På våran altan kan det lukta illa efter regn men rätt säker på att det är för att en av grannkatterna tycker det är ett utmärkt ställa att gå och skita på.S steve5432 skrev:Besökte mina bekanta igår, och de klagade på dålig lukt i ett uterum de fick byggt förra sommaren.
/S
Hej, nej det är inte möjligt vad jag kan se att en katt kan komma in där under. Hela utrymmet är dessutom täckt av markduk och kullerstenar.T TypRätt skrev:
Ett problem är att glaspartierna är skruvade på trallen, så det är inte möjligt att plocka bort trallbrädor utan att även plocka bort glaspartierna. Vi skruvade bort en bräda så långt det gick och böjde upp den så att jag fick ned huvudet där.
Ägarna ska prata med firman som byggt uterummet, det är ju så pass nytt att de borde få en chans att åtgärda problemet. Det kanske kan lösas med att man gräver bättre dränering runt uterummet och sätter in ventilationshål runt om.
/S
Klicka här för att svara