Hej ska riva ut golvspånet i vårt kök och hittade en matta under laminat golvet. Som är limmad mot golvspånet. Har kunnat läsa på gips skivorna att de är tillverkade 1989 och köket som jag rev ut var ett tidigt Ikea kök(troligt 90tal). Huset är byggt 1924.
Nu till mina frågor :
När började man använda limmat golvspånn ?
Om mattan är från (troligen) 1989 bör jag vara orolig ?
Limmet ser grått ut.
Ser ni något som är av vikt?
Nu till mina frågor :
När började man använda limmat golvspånn ?
Om mattan är från (troligen) 1989 bör jag vara orolig ?
Limmet ser grått ut.
Ser ni något som är av vikt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det ser ut som jute väv. Men är det ingen som vet ni är man började använda golvspån skivor ?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Är du helt säker på att det är spånskiva och inte masonitskiva?
Just när man började med golvspånskivor vet jag inte men spånskivor har använts sen 50-talet.
Vad ska du lägga in i köket som gör det nödvändigt att riva ut linoleummattan och de skivor som den är limmad på?
Just när man började med golvspånskivor vet jag inte men spånskivor har använts sen 50-talet.
Vad ska du lägga in i köket som gör det nödvändigt att riva ut linoleummattan och de skivor som den är limmad på?
Jag är helt säker. Man kan se skarvarna alltså de frästa skarvarna, i källar ned gången.BirgitS skrev:
Nya vatten rör/avlopp samt golvvärme
Kan naturligtvis inte garantera men själv skulle jag inte vara det minsta orolig för asbest. Mattan är linoleum på juteväv, limmet är ljust, tyder på en modernare sort. Asbesthaltigt lim är nästan altid svart.
Klicka här för att svara