Hej ska riva ut golvspånet i vårt kök och hittade en matta under laminat golvet. Som är limmad mot golvspånet. Har kunnat läsa på gips skivorna att de är tillverkade 1989 och köket som jag rev ut var ett tidigt Ikea kök(troligt 90tal). Huset är byggt 1924.
Nu till mina frågor :
När började man använda limmat golvspånn ?
Om mattan är från (troligen) 1989 bör jag vara orolig ?
Limmet ser grått ut.
Ser ni något som är av vikt?

• Ett hörn av ett gammalt köksgolv med en bit avänt golvspån och en delvis blottlagd, limmad textilmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en fransig bit gammal matta som har rester av grått lim, med suddig bakgrund av ett golv.
    Skapa konto
  • En person lyfter på en gammal, limmad matta avslöjandes grått lim och golvspån.
    Skapa konto
  • Mönstrad matta limmad på golvspån, upptäckt under renovering av kök från tidigt 90-tal.
    Skapa konto
H
Om du är osäker är det bästa att göra ett prov

Men den farligaste sorten av asbets förbjöds 1975, och ett totalförbud infördes 1982.

Är mattan från -89 innehåller den inte asbest.

Det kan ju vara det i limmet skicka prov det kostar inte så mycket så slipper du spekulera.

BirgitS
Är det väv av jute eller plasttrådar på bild 2?
Om det är jute är det antagligen en linoleummatta och det var ovanligt med linoleummattor -89 utan de är vanligen äldre och ibland kan de innehålla ett asbesthaltigt skikt och/eller vara limmade med asbesthaltigt lim.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det väv av jute eller plasttrådar på bild 2?
Om det är jute är det antagligen en linoleummatta och det var ovanligt med linoleummattor -89 utan de är vanligen äldre och ibland kan de innehålla ett asbesthaltigt skikt och/eller vara limmade med asbesthaltigt lim.
Det ser ut som jute väv. Men är det ingen som vet ni är man började använda golvspån skivor ?

BirgitS
Är du helt säker på att det är spånskiva och inte masonitskiva?

Just när man började med golvspånskivor vet jag inte men spånskivor har använts sen 50-talet.

Vad ska du lägga in i köket som gör det nödvändigt att riva ut linoleummattan och de skivor som den är limmad på?

BirgitS BirgitS skrev:
Är du helt säker på att det är spånskiva och inte masonitskiva?

Just när man började med golvspånskivor vet jag inte men spånskivor har använts sen 50-talet.

Vad ska du lägga in i köket som gör det nödvändigt att riva ut linoleummattan och de skivor som den är limmad på?
Jag är helt säker. Man kan se skarvarna alltså de frästa skarvarna, i källar ned gången.

Nya vatten rör/avlopp samt golvvärme

J Jerrynilsson6 skrev:
Men är det ingen som vet ni är man började använda golvspån skivor ?
de fanns i mitten på 70-talet då lade jag själv sådana ,så jag gissar att den kom i slutet på 60-talet

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Kan naturligtvis inte garantera men själv skulle jag inte vara det minsta orolig för asbest. Mattan är linoleum på juteväv, limmet är ljust, tyder på en modernare sort. Asbesthaltigt lim är nästan altid svart.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.