Hej! Vi har köpt ett hus från - 65. Under besiktningen uppmättes inga högre fuktvärden, men mikrobiell lukt kunde kännas enligt besiktningsmannen. Nu hittade jag ett besiktningsprotokoll från - 03 då föregående ägare köpte huset och där samma besiktningsman beskrivit förekomsten av aktinomyceter som riklig.
Hur ska jag tolka detta, och vad gör man åt saken? Googlat på aktinomyceter och läst att de kan avge doft och ev vara hälsofarliga?? Samt att de banar väg för hussvamp... Huset har en lite unken doft, men har stått tomt och de som bodde där innan var äldre, så har mest tänkt att det luktar "gubbe". Tänkte hyra en ozongenerator för att se vilken lukt som återkommer efter det. Vilka andra åtgärder borde jag ta?
Mvh Sara

Ingen som har nån kunskap om jordbakterier och lämpliga åtgärder?

O Ostbergskan skrev:
Ingen som har nån kunskap om jordbakterier och lämpliga åtgärder?
Jag kan inte svara på det. Men däremot borde väl säljarna ha redogjort för detta vid försäljning. Dvs att de upptäckt detta. Det kanske inte kan räknas som ett dolt fel men om de undanhållt detta kanske de kan behöva bekosta det. Kan vara värt att kolla upp med en jurist.

• Gilla
Ostbergskan
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Jag kan inte svara på det. Men däremot borde väl säljarna ha redogjort för detta vid försäljning. Dvs att de upptäckt detta. Det kanske inte kan räknas som ett dolt fel men om de undanhållt detta kanske de kan behöva bekosta det. Kan vara värt att kolla upp med en jurist.
Tanken har slagit mig. Men antar att det faller på att jag inte gjort en rekommenderad egen fördjupad undersökning (fastän de tidigare ägarna verkar ha gjort det och inte sagt nåt...). Suck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.