Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Stickan56: [citat] Det finns en enkel lösning på detta, börja städa. Dra fram badkaret så det går att komma åt att skrubba med en borste, upprepa detta varje månad. Skjut INTE in i badkaret ända mot väggen då går det att regelbundet spola av väggen med duschslangen. Stickan
tobbe9012: Ser relativt modernt ut. Jag skulle fortsätta trycka på mot hyresvärden då ventilation uppenbarligen inte fungerar. Detta bör vara orsaken. Normalt är det hemförsäkringen som går in men här blir jag osäker pga ovan. Finns lite skrivet i hyresgästföreningens tidning. https://www.hemhyra.se/tips-rad/forrad-det-har-har-du-ratt-till/
SueSue: [citat] Tack Emma, helt rätt. (y):DFick precis svar från "biologen" som BirgitS tipsade om oxå. (y)Skönt nu vet jag hur jag kan försöka bekämpa dem, iaf de som vill in och är nära huset. Tack igen. :love:
Anonymiserad 175604: Det är en jordloppa, alltså en skalbagge. Vanliga såhär års, särskilt de som lever av kålväxter. Inget skadedjur i hus eller på människor, men jobbiga i kållandet.
Claes Sörmland: Tvätta med en svamp och diskmedelsvatten i en hink. Byt sen vatten ett antal gånger och eftertorka. Sen när det är rent och torrt, måla med vanlig väggfärg. Möglet är dött, sporer finns alltid kvar. Sporerna kan inte gro när det är torrt.
ToRy: [citat] Jag har inga som helst problem med mitt blodtryck, det är inte jag som har irrationella tvångstankar. Jag hetsar inte upp mig över folk som tycker hundar är äckliga, eller är rädda för hundar, jag har inget annat än respekt för det. Självklart finns det även folk som är rädda för ormar, flygplan, råttor, spöken eller Storpotäten! Men de flesta av alla dessa människor
Johan Jansson1: Kröp under huset för att kolla myror och fick då syn på att det såg ut som fuktfläckar i skivorna. Bifogar lite bilder. Är det fukt detta och något man behöver åtgärda? Går inga vattenrör eller liknande över det området. Är bara där som det ser ut såhär. Har ingen lukt av mögel i huset eller lukt av källare. Känns inte fuktigt när man rör vid träet. [bild] [bild] [bild]
MangelNummerEtt: Man kan via app en bestämma hur fläkten ska bete sig, Sensorstyrd eller kontinuerligt.
Pelle8787: [citat] Det är lite färg från panel som hamnat på pappret, det är inte asfaboard, det har vi under huset, detta är mycket tunnare.
KnockOnWood: [citat] Varför inte köpa en flugspray och spruta lite när du har fläkten igång: [bild] Tex https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-insekter/bekampningsmedel/flugspray-007037/ Sedan kan du ta ner fläkten eller spjället och dammsuga bort döda flugor.
YKron: Hur löser jag problemet med backvatten ftpn ev kalkavhärdare då jag inte kan släppa ut vattnet i slamavskiljaren? Yvonne
BirgitS: Välkommen till forumet! Man kan inte se på en bild om något innehåller asbest så det enda säkra sättet att veta är att skicka in ett prov för analys.
Staffan-N: Mögel växer där det finns organiskt material, fukt, plusgrader, syre, mögelsporer. Jag tror att kork är ett ganska dåligt material att använda på det här sättet. Snarare är det nog tänkt att man ska hälla upp vatten från kranen, ställa karaffen på bordet och sätta korken på, sen förvara den torrt mellan gångerna. Där man traditionellt använder kork som försegling så har
Patrik.L: Jag har ett uran/kalkfilter i dagsläget som sitter efter hydropressen, som jag fattat det ska då radonetten sitta efter det i kedjan. Är dock inte sugen på en till hydropress!
blackarrow: Fönster eller isolerrutor med PCB Umeå kommun, https://www.umea.se/byggaboochmiljo/avfallochatervinning/materialsorteringvidrivningochrenovering/allamaterial/fonsterellerisolerrutormedpcb.4.4ff54ec174f999469c474.html [citat] [bild] Listan över tillverkare och märkning. [bild]
Limpan4all: En tidigare model av https://www.ozonstockholm.se/pris-kop-ozonaggregat-ozongenerator.html#machine_10000 Men de är alla i stort sett identiska.
senegym: Vi har löpande problem i en äldre fastighet med långsprötad silverfisk. Jag har bete med gift i som fungerar bra men börjar inse att det är förgäves då hela fastigheten kryllar av de och andra lägenheterna med all sannolikhet inte har gift i sina. Vi vill därav täta i nederkant list och andra springor, jag vill gärna använda en transparent fog som när den torkar blir klibbfri/stel
musikhelle: Uppdatering. Förra året 2021 innan fåglarna byggde bo/la ägg så gjorde föreningen äntligen något. Efter mycket tjat av mig och även andra boende i föreningen som också hade problem med fåglar itog de hit Anticimex fågelsäkringsgubbe. Han var uppe på vinden och sa att nätet i luftspalten in till vinden var trasigt och att det var en del småfågelbon på vinden och det är inte
blackarrow: Efter att ha tvättat och decificerat så använd sinnen som syn och lukt. Näsan är väldigt känslig för kemikalier och dofter, man bara en kort stund, sen vänjer den sig vid dofter. Om det fortfarande luktar så får väl ”bäverspyan” och ev golvspån bytas. Måla över för att få bort lukt är nog inte så lyckat, speciellt inte med vattenbaserad färg. Möjligen skulle oljebaserad
Åsa Lund: I så fall är det en sorts svamp Inte att leka med Googla röta respektive hussvamp, det finns olika sorter, alla inte lika aggressiva
Snoffi: [citat] Bra tips! Var ute härom natten och såg mycket fladdermöss men inte om de kom just från mitt hus. Spännande!
Asbesträdd: [citat] Det är asbest. Asbest (krysotil): https://alexinsulation.com/wp-content/uploads/2015/08/Asbestos-Cloth.jpg Glasfiber: https://www.azom.com/images/Article_Images/ImageForArticle_15312(1).jpg
salahunreal: Hej Vi har köpt ett fritidshus från 60 talet, ganska sliten och vi har börjat förnya vissa delar, bland annat tagit bort gammalt takpanel och upptäckt då att isoleringen är i dålig skick. Det finns missfärgningar på olika ställen (svarta) så vi tog bort all isolering och kommer att lägga till en ny. På själva taket finns det kvar svarta fläckar, någon form av gammalt mögel tro?
Jonte Karlsson: [citat] Inte nog med det, det tog dig endast drygt fyra år att formulera ett svar.
hamhamham: [citat] Intressant, har aldrig hört talas om det men absolut värt att kolla upp. Har hela källaren full med såna Verkar slitstarka så risken att nån asbest spontant virvlar runt är nog minimal.
TheGame: Det är säkert mögel nånstans. Min hustru är likadan, reagerar direkt på mögel och liknande.
Jontestark: Hejsan. Vad finns det för ”gränsvärden” för vilken fuktnivå som är godtagbar i betongplatta? Vi har en villa byggd -75 som vi gjort en fuktmätning av ett dräneringsföretag i. Väggar i källaren visade mellan 40-50% ända ned till 1 cm från plattan och upp. men vad gäller som sagt i själva plattan? Ha det fint och tacksam för input. :)