Ja, gammal vattenskada typ någon dropp i minuten eller mindre kan få det att lukta riktigt unket och det är bara att riva bort allt som är skadat + luktsmittat runt omkring.:(

Tja, Ozon som marknadsförs som någon sorts mirakelmetod...

Ozon eller O3 som det egentligen är har en kraftigt oxiderande effekt. Man kan få järn/stål att rosta vid höga O3/Ozon halter även om det är kruttorrt...

Om man skall Ozonbehandla ett utrymme så skall allt ut som kan tas ut. Definitivt sådant som kan tvättas (kläder/sängkläder/gardiner) och liknande (blötläggning i klorinbad innan maskintvätt är att föredra samt gärna dubbla tvättomgångar och extra sköljningar). Allt annat organiskt som man inte vill skada skall också bort. Växter definitivt.

Vad gör då O3/Ozon? Det oxiderar allt. O3 vill bli O2 igen, så den lediga syreatomen vill reagera med allt den kommer i kontakt med, det innebär att bryta ned organisk material eller att få metal (järnmaterial) att rosta/korridera.

Levande varelser då, O3/Ozon bryter ned lungvävnad och har giftverkan. Dosen som krävs är faktiskt ganska låg så O3/Ozon är INTE ofarligt. Men som tur är så stinker det kraftigt och känns väldigt fränt (O3/Ozon bryter ned cellväggarna i näsan). Så man lär knappast bli förgiftad/dö av misstag.

Trä, tyger och plaster åldras märkbart. Så att bara använda O3/Ozon för "standardmässig" luktsanering är ingen bra ide (speciellt inte istället för städning), eller i bilen med höga koncentrationer under lång tid. För läder och plast riskerar att åldras extremt fort och falla sönder. Att köra med höga koncentrationer för att döda av mögelsporer är en sak. Men det skall då göras under kortare tider och med långa mellanrum annars så skapar man mer problem än man löser.

Stinker det "sommarstuga" gärna O3/Ozon behandling men låt det bli maximalt 2 timmar gångtid på söndagen innan/efter avfärd så att allt O3/Ozon hinner reagera tills man kommer åter tills nästa helg...
GÅ INTE IN EFTER ATT AGGREGATET HAR STARTATS.
Och för bästa resultat, släng först ut sunkiga textilier, gardiner, madrasser, ute-sittplats kuddar mm. För det är det som stinker mest.

En stor del av det som stinker efter en O3/Ozonbehandling är nedbrytningsämnena när O3/Ozon har reagerat med diverse material. Så stanken kan bli värre efter än innan om man har otur...

O3/Ozon är ingen mirakelkur som löser alla luktproblem, även om reklamen påstår det...

Japp, jag har ett 10000mg/h aggregat som jag använder, jag har läst på en del före och efter jag köpte det. Så detta är ett sammandrag av vad jag lärt mig via textläsning+webben och egen användning samt rena experiment.

• Gilla
ChrisMikkel och 8 till
  • Laddar…
Tack för bra info Limpan4all :-)

Har också ett aggregat, har väl läst på lite men inte så mycket...
Vi har en sommarstuga som vi är i kanske 1-2 gånger i veckan, några timmar åt gången ibland sover vi där. Oavsett hur bra man ventilerar ett hus så får man lite skum lukt när det inte bor någon permanet där.
Det är min erfarenhet i alla fall.

Jag brukar köra aggregatet ca 60 minuter 1 gång i månaden, det fräschar upp en hel del.
När jag gör det så tar jag ut blommorna men inget annat.

Förstår att det är svårt att svara på men har du någon aning om hur pass skadligt det är för elektronik m.m. att göra som vi gör?

Läser vad du skriver men jag skulle ju inte vilja påstå att vi använder det som standardmässig städning. Oftast beskrivs det hur länge man kan köra aggregatet men inget om frekvensen...
Det borde ju vara en jäkla skillnad på 2 timmar varje vecka eller 1 timme i månaden, det blir liksom 104 timmar gentemot 12 per år.

Eller?

• Gilla
Jerp
  • Laddar…
Då jag sysslar med elektronik i professionen, så borde jag veta...
Vissa saker är tämligen självklara. Allt skummaterial (t.ex bafflar framför högtalare ligger dåligt till), högtalarkoner i pappmaterial åldras fort, vissa limmer i t.ex spånskivor luktar värre efter än före. Mönsterkort, elektronikkomponenter, lödningar samt moderna kablar borde klara sig rätt bra. Sensorer kan råka illa ut, t.ex fuktsensorer och CO2 sensorer (och de flesta andra gassensorer).

Vad ni "borde" fundera på är att stoppa in en bra luftavfuktare som får stå på året om, med en sänkt luftfuktighet så försvinner problemen effektivare än vad en ozongenerator kan ta bort problemen. Jag har handlat en Woods SW38FW från www.netonnet.se den gör jobbet bättre för att förhindra problem. Detta val efter en synnerligen noggrann genomgång av pris/prestanda/hållbarhet på diverse modeller, jag har förbrukat ett antal billiga genom åren, de är ett lotteri. Vissa håller just tills garantitiden gått ut andra är trasiga nästa gång man skall använda dom. För den krassa sanningen är att sommarstugelukten inte finns i hus som (alltid) har det rejält torrt inomhus. Då växer det inte till mögelsvampar och annat som bryter ned organiskt material. Dessutom är den billig i drift då fukten omvandlas till värme som torkar ur material. Så all fukt som finns i luften kommer att bli värme (lite förenklat).

Men jag håller med, det är bättre att köra en tuff kur, då och då än slentrianmässigt.

• Gilla
MaWiMi
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fungerar det för att döda silverfiskar som bor i bjälklaget och andra ställen som är svåra att komma åt?
Ställ ner en eller ett par myrdosor där de brukar hålla till.

Läste ovan vad du hade gjort:
Halveringstiden för Ozon (O3) påverkas av omgivningen och hur mycket som skall brytas ned.
Ozon är faktiskt i grunden en instabil gas som bryts ned och försvinner av sig själv.
I en helt sluten behållare, utan något att reagera med, samt en fläkt som blandar den rumstempererad luften och ozon, så är en halveringstid på ca. 13-14 timmar rimlig.
I ett vanligt hus är halveringstiden, skulle jag uppskatta, från 10 till max 45 minuter.
Ju mer ozonet har att reagera desto snabbare försvinner ozon-lukten.
Jag använder min ozongenerator i vår båt som är 38 fot båten varje vår, efter det att vi lyft av pressningarna.
Den ozongenerator jag använder kostar ca. 6000:- och skall klara upp till 30m2 (jag kör på max).
Den står på och jobbar minst 12 timmar och efter detta så vädrar hela båten, från för till akter. Det luktar rejält med ozon till och med på utsidan när jag vädrar.
Efter cirka 30 minuters vädrande så luktar båten som om den vore ny inuti igen. Det finns inget spår kvar av någon ozon-lukt och då har alla dynorna och kuddarna varit kvar i båten, förvisso ställa på högkant.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Tja, Ozon som marknadsförs som någon sorts mirakelmetod...

Ozon eller O3 som det egentligen är har en kraftigt oxiderande effekt. Man kan få järn/stål att rosta vid höga O3/Ozon halter även om det är kruttorrt...

Om man skall Ozonbehandla ett utrymme så skall allt ut som kan tas ut. Definitivt sådant som kan tvättas (kläder/sängkläder/gardiner) och liknande (blötläggning i klorinbad innan maskintvätt är att föredra samt gärna dubbla tvättomgångar och extra sköljningar). Allt annat organiskt som man inte vill skada skall också bort. Växter definitivt.

Vad gör då O3/Ozon? Det oxiderar allt. O3 vill bli O2 igen, så den lediga syreatomen vill reagera med allt den kommer i kontakt med, det innebär att bryta ned organisk material eller att få metal (järnmaterial) att rosta/korridera.

Levande varelser då, O3/Ozon bryter ned lungvävnad och har giftverkan. Dosen som krävs är faktiskt ganska låg så O3/Ozon är INTE ofarligt. Men som tur är så stinker det kraftigt och känns väldigt fränt (O3/Ozon bryter ned cellväggarna i näsan). Så man lär knappast bli förgiftad/dö av misstag.

Trä, tyger och plaster åldras märkbart. Så att bara använda O3/Ozon för "standardmässig" luktsanering är ingen bra ide (speciellt inte istället för städning), eller i bilen med höga koncentrationer under lång tid. För läder och plast riskerar att åldras extremt fort och falla sönder. Att köra med höga koncentrationer för att döda av mögelsporer är en sak. Men det skall då göras under kortare tider och med långa mellanrum annars så skapar man mer problem än man löser.

Stinker det "sommarstuga" gärna O3/Ozon behandling men låt det bli maximalt 2 timmar gångtid på söndagen innan/efter avfärd så att allt O3/Ozon hinner reagera tills man kommer åter tills nästa helg...
GÅ INTE IN EFTER ATT AGGREGATET HAR STARTATS.
Och för bästa resultat, släng först ut sunkiga textilier, gardiner, madrasser, ute-sittplats kuddar mm. För det är det som stinker mest.

En stor del av det som stinker efter en O3/Ozonbehandling är nedbrytningsämnena när O3/Ozon har reagerat med diverse material. Så stanken kan bli värre efter än innan om man har otur...

O3/Ozon är ingen mirakelkur som löser alla luktproblem, även om reklamen påstår det...

Japp, jag har ett 10000mg/h aggregat som jag använder, jag har läst på en del före och efter jag köpte det. Så detta är ett sammandrag av vad jag lärt mig via textläsning+webben och egen användning samt rena experiment.
Gammal tråd, men jag chansar. Eftersom du läst på så bra vill man ju veta vilket aggregat du valde. :)

• Gilla
ReaperBot
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.