Köpte en vattenkaraff från IKEA för en månad sen [https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-karaff-med-kork-klarglas-kork-90279719/]. Det är en glaskaraff med en kork som lock. Vi har använt den enbart för kallt vatten. D.v.s. den har mer eller mindre alltid stått i kylskåpet med vatten i sig. Självklart har den stått framme i köket när man äter, så solsken har den säkert fått på sig nu i juli.

Idag när jag tog fram karaffen märkte jag att undersidan av korken hade mögel. Försökte ta bild, lite mögel hade redan försvunnit när partnern kastade korken i papperskorgen innan jag hann ta fram kameran.

* Är detta vanligt efter bara en månads användning?
* Behöver man diska själva karaffen ibland? Vi har inte gjort det, eftersom den bara haft kallvatten direkt från kranen och stått i kylskåpet.
* Ska man rengöra korken ibland? Jag vet inte riktigt hur vattentåligt kork är. Ska man maskindiska den?
* Ska man undvika att ha framme den i solsken med vatten i som jag gissar främjar bakterieväxt?
* Finns det nåt annat knep för att undvika mögel? Jag trodde att den skulle hålla i flera år, inte en månad, så nåt gör vi ju fel..

Tack! :-)

• Rund korkskiva med mögeltillväxt på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från IKEA
Glasdelen tål maskindisk. Locket bör diskas för hand.
Rengör korken efter varje användning och låt den torka innan nästa användning.
Låt inte korken vara i konstant kontakt med vätska.

• Gilla
HeavenBunny och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Kranvatten är inte kliniskt rent, så att inte rengöra karaffen då och då låter dumt. Sen att kork som utsätts för ständig fukt blir en grogrund för mögel är också helt naturligt.
Diska av den för hand och låt den torka ordentligt emellanåt.

• Gilla
HeavenBunny och 1 till
  • Laddar…
Hade ni inte kastat den så hade du kunnat sandpappra den lite lätt och löst problemet.

• Gilla
HeavenBunny
  • Laddar…
Mögel växer där det finns organiskt material, fukt, plusgrader, syre, mögelsporer.
Jag tror att kork är ett ganska dåligt material att använda på det här sättet. Snarare är det nog tänkt att man ska hälla upp vatten från kranen, ställa karaffen på bordet och sätta korken på, sen förvara den torrt mellan gångerna.
Där man traditionellt använder kork som försegling så har man nog tagit bort någon av de faktorer som behövs för att möglet ska få fäste. Vinflaskor saknar syre på insidan (och en vinkällare är för torr för att utsidan ska mögla). Syltburkar och saftflaskor är upphettade under förseglingen så att mögelsporerna dör. I spritflaskan dödar nog alkoholen allt mögel....

• Gilla
HeavenBunny och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.