20 146 läst ·
18 svar
20k läst
18 svar
Svartmögel i badrum
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jo så är det ju såklart men för folk generellt så är det ju möglet som är farligt oavsett hur lite det än är och vilken sort. En liten svart prick får ju en del att verka vilja riva huset för att vara riktigt säkra.....
Det finns en enkel lösning på detta, börja städa.A Angelica30 skrev:Jag flyttade i höstas in i en ny bostad. Enligt besiktningsprotokollet är badrummet renoverat någon gång i början av 80-talet. Väggarna är kaklade men golvet är plastmatta.
När jag flyttade in upptäckte jag vad jag tror är svartmögel i kakelfogar och påpekade detta för hyresvärden när besiktning gjordes, men fick bara till svar att det inte är mögel.
Jag har nu under perioden vi bott här börjat känna en distinkt mögellukt i badrummet. När vi flyttade in i lägenheten fanns ett äldre badkar med helfront i badrummet som vi för en tid sedan fick utbytt till ett med halvfront. Jag tittade precis under badkaret och upptäckte svartmögel under hela badkaret, längs kakel och på golvmattan. Jag är höggravid och har en 1 åring hemma, och mår så fruktansvärt dåligt över detta. Jag ska naturligtvis ringa hyresvärden direkt imorgon bitti, men de är nonchalanta, otrevliga och inte tillmötesgående. Till saken hör att deras fastighetsskötare är den som varit här och bytt ut badkaret, och detta kan inte ha undgått honom då. Men han har alltså bara ställt dit det nya badkaret och inte reagerat på att möglet.
Hur ska jag göra för att få detta rätt åtgärdat så snart som möjligt? Vad behövs göras när ett badrum är drabbat av svartmögel? Jag misstänker att det kanske finns mer mögel än vad jag kan se. Hur tar man reda på detta, om möglet är ytligt eller även finns under byggnadsmaterial? Hur görs en mögelsanering? Kan jag kräva att hyresvärden mäter fukt för att se om det finns fuktskador? Ska det också göras en mätning av mögelsporerna? HUR får jag detta gjort om hyresvärden bara på sin höjd skickar hit en städare?
Hur farligt är detta för mig som höggravid, min ett åring och kommande bebis? Hoppas att någon här kan komma med kloka svar
Dra fram badkaret så det går att komma åt att skrubba med en borste, upprepa detta varje månad.
Skjut INTE in i badkaret ända mot väggen då går det att regelbundet spola av väggen med duschslangen.
Stickan
Klicka här för att svara