21 043 läst ·
23 svar
21k läst
23 svar
Exponerad av asbest, är det kört?
Våttorka precis så mycket som du känner för, själv skulle jag nog nöja mig med utrymmet där arbetet skett samt det stråk därifrån som som frånluft i huset kan ha tagit, dvs de luftströmmar som kan fört något med sig.
Men jag skulle också blivit "slarvigare" ju längre bort jag kom.
Jag är inte fullt så kaxig att jag helt skulle ignorera asbest, men samtidigt inte så panikslagen att jag måste överdriva allt in absurdum.
Men våttorka är nog det bästa en vanlig människa kan göra, dammsuga när man inte har rätt utrustning är dåligt.
Och att våttorka en timme eller fem, spelar inte så stor roll, typ.
Köp några billig wettex-trasor, lägg i soporna direkt medan de är våta.
Mår man bättre sen, så kanske en till tre timmer extra våttorkande är bra terapi.
För egentligen är det nog så, att oron över asbest är mer farligt, än asbesten i sig självt, vid såna här händelser. Så får man ner sin oro en del genom att torka väggar och golv ett par timmar, så är det ju också en bra åtgärd för kroppens och psykets välbefinnande.
Vår kropp är sannerligen en underlig grej.
Men jag skulle också blivit "slarvigare" ju längre bort jag kom.
Jag är inte fullt så kaxig att jag helt skulle ignorera asbest, men samtidigt inte så panikslagen att jag måste överdriva allt in absurdum.
Men våttorka är nog det bästa en vanlig människa kan göra, dammsuga när man inte har rätt utrustning är dåligt.
Och att våttorka en timme eller fem, spelar inte så stor roll, typ.
Köp några billig wettex-trasor, lägg i soporna direkt medan de är våta.
Mår man bättre sen, så kanske en till tre timmer extra våttorkande är bra terapi.
För egentligen är det nog så, att oron över asbest är mer farligt, än asbesten i sig självt, vid såna här händelser. Så får man ner sin oro en del genom att torka väggar och golv ett par timmar, så är det ju också en bra åtgärd för kroppens och psykets välbefinnande.
Vår kropp är sannerligen en underlig grej.
Om du har exponerats, vad ska du göra åt det? Finns ju inget att göra så varför oroa sig? Dessutom så är det så lite att du nog inte ska vara orolig. Jag är hyfsat orolig av mig men i detta fall kan jag säga att varför oroa sig. Hjälper ju ändå inte dig att du går och e rädd resten av tiden du ska leva ditt liv. Det
Du har säkert exponerats fler gånger i livet utan att du tänkt på det. Före 80-talet exponerades de flesta människor relativt ofta för asbest skulle jag tro även om de inte jobbade med det.
Ta bara en sån sak som att det var asbest i alla bromsbelägg på bilar. Det innebar säkert en hel del asbestdamm varje gång någon bytte däck eller grejade med bromsarna på bilen.
Ta bara en sån sak som att det var asbest i alla bromsbelägg på bilar. Det innebar säkert en hel del asbestdamm varje gång någon bytte däck eller grejade med bromsarna på bilen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om det känns bra att våttorka alla leksakerna och båda våningarna i huset så ska du göra det.
Därför att annars kommer rädslan för asbest att ta livet av dig.
Därför att annars kommer rädslan för asbest att ta livet av dig.
Håller med. När de står och skakar ur säckar med asbest och krossar det så dammet ryker värre än spånet på ett snickeri år ut och år in... eller när en blev sjuk så tyckte företaget att han kunde slipa lite asbestplattor hemma på köksbordet. Det ger som sagt lite perspektiv.sir_erken skrev:
Medlem
· Nord Sverige
· 4 inlägg
Det finns ingenting att oroa sig över. Du kan verkligen lita på mig. Jag har mycket kunskap (speciellt om mesoteliom) och övriga asbestrelaterade sjukdomar. Nutilldags håller jag på med att komma på ett effektivt botemedel mot den obotliga cancertypen mesoteliom som ska bli verklighet. Jag håller för tillfället att
undersöka väldigt enormt om cancertypens uppkomst och dess orsaker.
Allvarliga sjukdomar som lungcancer, KOL och asbestosis brukar oftast bero på långtidsexponering av asbestdamm i höga koncentrationer. Sambandet mellan mesoteliom och insjukningen av lungsäckscancer (mesotheliom) är välkänt. Du har blivit exponerad av den blåa sorten, krokodilt asbest. Det problematiska med denna sort är fibrernas längd. Dessa anses vara de tunnaste och kan därför trängas sig in djupare i lungorna. Å ena sidan kan detta resultera i följande: "Genomiska skador (mest på grund av denna exponering), aktiveringen av cellsignaler och defekter i DNA-skadareparationssystemet (DDR) är de viktigaste faktorerna som leder till MMe". Asbestfibrerna ska "irritera" DNA:et. Asbestfibrerna ska förtäras, med följd att det uppstår ärrbildning och inflammation, vilket kan utvecklas till en
mesoteliomtumör." Å andra sidan är risken extremt liten eftersom din exponering är kortvarig. Jag skulle säga att din risk för lungsäckscancer är 0.0002 %, vilket är otroligt liten. Enligt en vetenskaplig (pålitlig) studie är risken för mesotheliom för den värsta sorten 0.003 %, (2.5 års arbete med ett värde på 0.04 f/ml). Med din exponering är du inte ens i närheten. Din risk för annan cancer är uppskattat 500 000 gånger större.
Samtidigt finns det några fåtal människor som utvecklar lungsäckscancer utan yrkesexponering. Studier visar att korttidsexponering av krokodilt är en "lungsäckscancerfaktor", där studierna är kartlagda. Men, detta är onyanserat. Det finns många faktorer som påverkar risken, där dessa har en stor betydelse!
Många som blir sjuka av en korttidsexponering, även av den blåa sorten, har exempelvis tidigare blivit exponerade av asbest. Enligt en välkänd studie har många av dessa levt i närheten av gruvor/oförsiktiga renoveringar/radonhus eller bor med någon som arbetar med asbest (andrahands exponering). Kvinnor kunde få lungsäckscancer eftersom asbestsanerarnas kläder bestod oftast av asbestdamm. Det som mest har "triggat" igång mesotheliom är gener där dessa har minst lika stor innebörd som asbest. De som har en släkt med genen "mutated BAP1 gene" löper risk att insjukna i denna fruktansvärda cancertyp. Det positiva är att de flesta, även de som yrkesexponeras av asbestdamm i höga mängder, utvecklar aldrig lungsäckscancer. Risken för cancertypen när det gäller långtidsexponering av asbesthaltigt damm är så
liten som 6 %. I Australien, enligt en studie, dog 14 % av arbetarna i lungsäckscancer eftersom de arbetade med blå asbest i flera timmar, varje dag under flera decennier.
Om du någonsin skall påverkas så måste du yrkesexponeras av asbest under flera år i höga koncentrationer för att riskerna kan uppstå. Jag vill poängtera att ingen mängd asbest är säker eftersom risken kan finnas, men den är astronomisk. De som skriver om hur farligt blå asbest är har ingen kunskap utan mer propaganda. Den orsakar flest lungsäckscancerfall, men den risken är fortfarande summbar.
undersöka väldigt enormt om cancertypens uppkomst och dess orsaker.
Allvarliga sjukdomar som lungcancer, KOL och asbestosis brukar oftast bero på långtidsexponering av asbestdamm i höga koncentrationer. Sambandet mellan mesoteliom och insjukningen av lungsäckscancer (mesotheliom) är välkänt. Du har blivit exponerad av den blåa sorten, krokodilt asbest. Det problematiska med denna sort är fibrernas längd. Dessa anses vara de tunnaste och kan därför trängas sig in djupare i lungorna. Å ena sidan kan detta resultera i följande: "Genomiska skador (mest på grund av denna exponering), aktiveringen av cellsignaler och defekter i DNA-skadareparationssystemet (DDR) är de viktigaste faktorerna som leder till MMe". Asbestfibrerna ska "irritera" DNA:et. Asbestfibrerna ska förtäras, med följd att det uppstår ärrbildning och inflammation, vilket kan utvecklas till en
mesoteliomtumör." Å andra sidan är risken extremt liten eftersom din exponering är kortvarig. Jag skulle säga att din risk för lungsäckscancer är 0.0002 %, vilket är otroligt liten. Enligt en vetenskaplig (pålitlig) studie är risken för mesotheliom för den värsta sorten 0.003 %, (2.5 års arbete med ett värde på 0.04 f/ml). Med din exponering är du inte ens i närheten. Din risk för annan cancer är uppskattat 500 000 gånger större.
Samtidigt finns det några fåtal människor som utvecklar lungsäckscancer utan yrkesexponering. Studier visar att korttidsexponering av krokodilt är en "lungsäckscancerfaktor", där studierna är kartlagda. Men, detta är onyanserat. Det finns många faktorer som påverkar risken, där dessa har en stor betydelse!
Många som blir sjuka av en korttidsexponering, även av den blåa sorten, har exempelvis tidigare blivit exponerade av asbest. Enligt en välkänd studie har många av dessa levt i närheten av gruvor/oförsiktiga renoveringar/radonhus eller bor med någon som arbetar med asbest (andrahands exponering). Kvinnor kunde få lungsäckscancer eftersom asbestsanerarnas kläder bestod oftast av asbestdamm. Det som mest har "triggat" igång mesotheliom är gener där dessa har minst lika stor innebörd som asbest. De som har en släkt med genen "mutated BAP1 gene" löper risk att insjukna i denna fruktansvärda cancertyp. Det positiva är att de flesta, även de som yrkesexponeras av asbestdamm i höga mängder, utvecklar aldrig lungsäckscancer. Risken för cancertypen när det gäller långtidsexponering av asbesthaltigt damm är så
liten som 6 %. I Australien, enligt en studie, dog 14 % av arbetarna i lungsäckscancer eftersom de arbetade med blå asbest i flera timmar, varje dag under flera decennier.
Om du någonsin skall påverkas så måste du yrkesexponeras av asbest under flera år i höga koncentrationer för att riskerna kan uppstå. Jag vill poängtera att ingen mängd asbest är säker eftersom risken kan finnas, men den är astronomisk. De som skriver om hur farligt blå asbest är har ingen kunskap utan mer propaganda. Den orsakar flest lungsäckscancerfall, men den risken är fortfarande summbar.
Klicka här för att svara