Hej,

Vi har en "råkällare" under fritidshuset på ca. 20 m2 som är oinredd, där vi har varmvattenberedaren, hydrofortank, vattenpump, en hylla med verktyg mm.

Ovanför källaren finns ett sovrum. Innertaket i källaren består av träpanel.

Vi har isolerat ena sidan av källarväggen på utsidan med Pordrän, kommer göra samma sak med två sidor till som vi kan gräva upp, den fjärde väggen kommer vi ej åt.

Vi har en Woods avfuktare som står och går och håller luftfuktigheten på 70%, om den inte går så ökar RH från 70% till 80% på 1,5 dagar. Nu efter en dag till är den på 81-82%.

Temperaturen ligger på 12,7C till 13,6C med avfuktaren avstängd för tillfället. När det var som kallast i vintras var temperaturen nere på 6,7C.

Nu till mina frågor.

Hur farlig är en luftfuktighet på 80% för trätaket i källaren?

Hur farlig är luftfuktigheten på 70% eller 80% för golvet/rummet ovanför källaren?

Vad är en bra luftfuktighet för en sådan typ av källare som inte skadar utrustningen i källaren och övriga delar av huset?

Finns det någon %-sats jag ska sikta på och inte gå över?

Bör jag sätta in ett elelement för att värma upp källaren?

Finns ett "ventilationshål" som är igentäppt (läste att den ska vara det när man har avfuktare).

Tack.

Förmodligen inte farligt alls om träpanelen i taket ser ok ut efter alla år och att det inte finns inträngande fukt i grunden. har det stått en avfuktare där i många år efter att huset byggdes ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen inte farligt alls om träpanelen i taket ser ok ut efter alla år och att det inte finns inträngande fukt i grunden. har det stått en avfuktare där i många år efter att huset byggdes ?
Vi tog över det förra sommaren, avfuktaren tillkom misstänker jag för 2-3 år sedan.

Dräneringen var inte bra men vi gjorde om det, nu är golvet "torrt" eller hur man ska beskriva det, tidigare såg man att det var fuktfläckar.

Panelen i taket ser inte bra ut, det har varit väldigt fuktigt där länge innan vi köpte, så den ska vi riva och byta ut mot något annat, frågan är om man ska ha något annat än trä till innertaket?

Lägg gärna ut några bilder från källaren. Testa med öppen ventil och utan avfuktare och mät

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg gärna ut några bilder från källaren. Testa med öppen ventil och utan avfuktare och mät
Tack för tipset, ska göra det imorgon. Återkommer med resultat.
Skall ta bilder.

M maleks skrev:
Tack för tipset, ska göra det imorgon. Återkommer med resultat.
Skall ta bilder.
vad hände?

Oldelfato Oldelfato skrev:
vad hände?
Hej,
Var extremt upptagen men nu har jag lite statistik...

Körde några dagar med öppen ventil och avstängd avfuktare med fuktmätaren i mitten av källaren, c:a 0,5m ovanför golvet.

RH ökade uppemot 90% på några dagar.

Sen märkte jag en sak, beroende på var jag har fuktmätaren i källaren så är det olika RH värde, t.ex. ju närmare golvet desto högre värde, dessutom hade jag den ganska nära ventilen i början och det blåste in friskluft hela tiden så den visade runt 70% ända tills jag flyttade den...

Nu i dagarna gjorde jag ett nytt test med fuktmätaren c:a 1m ovanför golvet, närmare en vägg och ventilen stängd.
Då gick RH upp till 86%.

Nu har avfuktaren gått i ett dygn och RH är nere på 64%.

Rörig verkstadslokal med betongplattor, kabel, byggsäckar och verktyg. Oorganiserad och stökig inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattentank i förfallen källare med fuktfläckar och verktyg.
Skapa konto
Väggmonterad varmvattenberedare i en källare med synliga rör och lite mögel på väggarna.
Skapa konto

Rent spontant känns det inte bra med 80-90% RH i källaren

Nu är det också sämsta tiden om du får in uteluft (som innehåller väldiga mängder ånga) ned i en sval källare. Om du kan hålla fukten under 65-70% mha avfuktaren är det väl OK. Jag använder en Woods och den har kostat runt 3500 för många år sedan och jag har 70m2 källare i ett rum. Jag skulle inte tveka att köpa en till om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.