Hej

Jag har länge undrat varför träbrädorna på altanen luktar när de blivit blöta av regn eller om de spolas med vatten.

Brädorna lades för mer än 20 år sedan och jag vet de är målade med Cuprinol ofärgad färg eller olja för kanske ca 5 år sedan.

Det finns ingen under brädorna som kan lukta det är öppen 1meter ner till marken.

Jag vet inte hur jag ska beskriva lukten det luktar skarpt kanske också lite sött men bara när det har regnat mycket och de är blöta, därefter luktar de mycket lite.

Grund konstruktionen som de nya brädorna från 90 talet ligger på är från slutet av 60 talet och jag vet att de målades med cuprinol.

Är det den gamla grundkonstruktionen som luktar från 60 talet.
De nya brädorna från 90 talet?
Cuorinal från 60 talet?
Cuprinol från 90 talet?
Annat?

Det luktar mer nu än för 10 år sedan!!!

Jag är mycket tacksam för er kunskap om vad detta kan vara och vad jag ska göra.

Mvh
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.