Hej.
Jag har haft mögel i väggen efter att vatten läckt in under ganska lång tid. Det var svart och liksom växte som trådar (lite som husmossa, men ändå inte). Väggen är iaf bytt men nu håller jag på att ta bort spånskiva och masonit som suttit i "mögelhörnet". Vet inte vad det är jag ser och hoppas på hjälp av någon som har lite erfarenhet av just detta. Är det mögelsporer på masoniten eller är det bara normalt åldrad masonite? (Jag undrar hur mycket jag behöver ta bort av väggen).
Tacksam för hjälp!

• Textur av beige kartong; räfflad kant synlig till höger, slitna ytor, enfärgad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun texturerad yta, möjligtvis en soffa eller kudde, med några slitningar eller fläckar, i ett inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon missfärgning eller naturliga förändringar i materialets ytstruktur. Någon möglepåväxt kan jag inte se.

Mögelsporer finns överallt i luften, det krävs rätt förutsättningar för att tillväxt ska ske. Är materialet torrt så sker ingen tillväxt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E etompau skrev:
Någon missfärgning eller naturliga förändringar i materialets ytstruktur. Någon möglepåväxt kan jag inte se.

Mögelsporer finns överallt i luften, det krävs rätt förutsättningar för att tillväxt ska ske. Är materialet torrt så sker ingen tillväxt.
Tack för svar. Jag vet att fukt behövs och den är borta nu men problemet är att det fortfarande luktar en del i mitt hus och jag tänker att lukten kan sitta i spånskivor och ev också masoniten? Det möglet som fanns påminde lite (svart och liksom trådar) om det jag ser på masoniten men du har säkert rätt i att det är naturliga förändringar. Planen är att riva ut spånskivan i det hörnet och sedan hoppas att det blir helt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.