Hej! Vi har en luftavfuktare (Adam Eeese) i vår källare och är mycket nöjd med den. Källaren är på ca 80 kvm och jag cirkulerarar luften genom alla rummen med en fläkt. Temp är ca 10 C. Tidigare ställde jag in den på en fukthalt på 60 % och då gick den ganska sällan, ca 1 kW per dygn i förbrukning. Miljön förbättrades markant. Jag ställde sedan ner den på 55 % för en tid sedan och därefter har den jobbat betydligt mer, drar ca 4-5 kWh per dygn. Fråga: behöver jag gå så lågt som 55% för att undvika mögel? Enligt spec ska den avlägsna upp till 10 l/dygn, är ju mycket vatten som avlägsnas. Men behövs det?

Jag kör min Woods 45 avfukare i källaren på läget precis under konstant drift, då håller den 40% relativ luftfuktighet. Just nu blir det inte så många liter per dygn men i slutet av sommaren brukar det kunna bli upp till 7-8 liter per 24 timmar. Det betyder också att just nu går det inte åt mycket ström men om/när avfuktaren går konstant kan det handla om upp till 10KWh på ett dygn.

Att hålla så lågt som 40% kan tyckas onödigt men jag gillar när det är snustorrt.

Har avfuktare Woods LD44.

40% fuktighet.

Torrt och varmt i källaren. Avfuktaren ger värme tillbaka. 780w per liter.

D danoleena skrev:
Hej! Vi har en luftavfuktare (Adam Eeese) i vår källare och är mycket nöjd med den. Källaren är på ca 80 kvm och jag cirkulerarar luften genom alla rummen med en fläkt. Temp är ca 10 C. Tidigare ställde jag in den på en fukthalt på 60 % och då gick den ganska sällan, ca 1 kW per dygn i förbrukning. Miljön förbättrades markant. Jag ställde sedan ner den på 55 % för en tid sedan och därefter har den jobbat betydligt mer, drar ca 4-5 kWh per dygn. Fråga: behöver jag gå så lågt som 55% för att undvika mögel? Enligt spec ska den avlägsna upp till 10 l/dygn, är ju mycket vatten som avlägsnas. Men behövs det?
Svar Nej

A
Demmpa Demmpa skrev:
Vid RF på 75% eller högre trivs mögel.
Om RF är över 75% i några veckor om året gör normalt inget.

[länk]

[länk]
Det beror, som sagt, på temperaturen också.

Graf som visar risk för mögel i relation till relativ luftfuktighet (RH%) och temperatur (°C).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Det beror, som sagt, på temperaturen också.

[bild]
Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.