5 800 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Kan det vara asbest under plastmatta?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Är det struket på betong kan det vara någon sorts bitumen / tjära. Innehåller inte asbest, men kan innehålla stenkolstjära, som inte är nyttigt heller.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Nja, har det ingen styrka alls så talar det ju tyvärr emot glasfiber. Då kan det vara asbesthaltigt. Om du tar lite och gnuggar mellan fingrarna, hur blir det då? Om det t ex smular sönder så kan det vara asbesthaltigt.M matso100 skrev:
Det fanns många olika asbesthaltiga material som användes till en hel del olika saker, så det är inte bara de vanliga misstänkta som innehåller asbest tyvärr. Eftersom centraler helst skulle monteras på ett brandsäkert material så var det en vanlig att man tog till något med asbest. Vanligast eternit som skrivs ovan, men det är inget som hindrar att någon "fått en bra idé" och gjort någon egen abrovink. (Fanns t ex målare som spädde ut färgen med asbest för det var billigare, och färgen rann inte.)
Nu är det ju inte hela världen att fixa i just ditt fall. Men naturligtvis surt ändå.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Vilken trådkapning. Från plastmatta till mätarskåp. Jag tycker allt ser nytt och fräscht ut. Om det suttit eternit eller asbestpapp där så verkar den inte finnas kvar. Om jag nu ser rätt på bilden att det sticker fram trä i nedre vänstra hörnet.M matso100 skrev:Hej, får man haka på tråden?
Ellevio säger att dom inte kan byta vår elmätare då de funnit asbest i elskåpet. Förra året var anledningen att det var för trångt i skåpet…
Misstänker att dom menar plattan som nuvarande mätare är monterad på. Ser ut som spånskiva med ett tunt grått ytskikt, ganska så mjukt och smular lätt sönder när jag nyper med en näbbtång. Jag har aldrig sett nån sån spånskiva, fast de kanske var vanliga förr? Ochså lite konstigt att använda spånskiva då elskåpet sitter på utsidan av en sommarstuga från sent 50-tal. Om det nu är spånskiva har den säkert mjuknat med åren.
Vad tror ni? Är det en spånskiva? och isåfall innehåller den eller det gråa ytskiktet asbest?
Vi kan ju skicka till labb som föreslagits ovan men tänkte fråga här först.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden