Jag har varit och tittat på ett hus som jag är intresserad av.
Huset i sig är fint utan några större problem, men det är fukt i källaren.
Huset är byggt runt 1930 och jag tror inte man har gjort mycket med grunden sedan dess.
Det går att se att färg har släppt från betongen ungefär 60cm upp på väggen men över där verkar väggen vara torr.
Men under den linjen är golv och väggar fuktiga.
Det är en källare med full takhöjd som huset står på, inget är inrett där utan har tidigare varit pannrum.
Nuvarande ägare har inte gjort något åt det utan har bara kört en avfuktare konstant som jag förstår det.

Hur rimligt är det att bara fortsätta att använda avfuktaren?
Eller skall jag räkna med att om jag köper det så måste jag riva upp tomten och dränera runt hela huset?

Man får dock tänka på att ett så gammalt hus är som det är och en yttre dränering inte nödvändigtvis måste lösa saken om det är väggarna som suger fukt från backen. På den tiden byggde man utan kapillärbrytande skikt under grundläggning. Då var källare källare och man föreställde sig bara möjligen pannrum och potatisförvaring där. Nåt annat brydde man sig inte om så det fanns ingen anledning att hålla det torrt.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Beror på om du vill inreda källaren och få ett bättre inomhusklimat, eller låta det fortsätta vara källare. Huset tar ingen skada (enligt flera sakkunniga som ulåtit sig om vår odränerade, fuktiga källare från femtiotalet)

Om du skulle vilja inreda, försök då ta reda på vad som händer vid ett skyfall. Går dagvattnet i området i samma ledningar som avloppet? Finns det backventil? Hur ser geografin ut i närområdet?

• Gilla
jonathanGubbe
  • Laddar…
Helt klart föreligger fuktproblematik, annars hade inte färgen flagnat. 60cm upp tyder också på (i min värld) att det inte enbart är från marken som fukten tar sig in. Detta behöver ju inte vara ett problem om källaren inte är inredd eller är tänkt att inredas.

Det går att inreda källaren för lite mer än bara pannrum men det kräver ju i så fall oftast en dränering. Markfukten kan du inte göra mycket åt utan där handlar det om att inte belägga golvet med någon för av organiskt golv. Klinkers funkar exempelvis, dock blir det väldigt kallt om fötterna.

Men ska du bara ha källaren som pannrum, potatiskällare osv så behöver du ju inte göra någonting.

• Gilla
jonathanGubbe
  • Laddar…
Jag har en liknande källare (huset byggt 1936) och i mitt fall är det grundvatten som står bara några cm under källargolvet. Det är värst på våren då grundvattnet verkar stå som högst.

Vad jag förstår är dränering helt meningslös i mitt fall (enda möjligheten att få det torrt är att anlägga en pumpgrop och konstant pumpa bort grundvattnet). Så jag använder inte källaren till annat än förvaring av "icke-organiska" saker

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag har en liknande källare (huset byggt 1936) och i mitt fall är det grundvatten som står bara några cm under källargolvet. Det är värst på våren då grundvattnet verkar stå som högst.

Vad jag förstår är dränering helt meningslös i mitt fall (enda möjligheten att få det torrt är att anlägga en pumpgrop och konstant pumpa bort grundvattnet). Så jag använder inte källaren till annat än förvaring av "icke-organiska" saker
Ok, men som jag har förstått det från flera i tråden så är en fuktig källare i sig inget problem?
Det finns inte så stora risker att fukten tar sig upp och ställer till det med andra saker i huset?
Huset är större än vad jag behöver och det finns inga planer på att inreda källaren, jag är mest intresserad av att veta om det här är ett problem som jag måste räkna med att jag behöver ta tag i eller om jag kan köpa huset och vara trygg med att fukten i källaren inte gör någon skada.

J jonathanGubbe skrev:
Ok, men som jag har förstått det från flera i tråden så är en fuktig källare i sig inget problem?
Det finns inte så stora risker att fukten tar sig upp och ställer till det med andra saker i huset?
Huset är större än vad jag behöver och det finns inga planer på att inreda källaren, jag är mest intresserad av att veta om det här är ett problem som jag måste räkna med att jag behöver ta tag i eller om jag kan köpa huset och vara trygg med att fukten i källaren inte gör någon skada.
Nej, det är ingen fara för själva konstruktionen. Husen var så här när de byggdes också och har snart stått i 100 år

Summa kardemumma så är det ju inte ens säkert att det är försvarbart att ha en avfuktare stå och gå hela tiden heller.........Slå av den och se vad som händer. Sker det inget anmärkningsvärt så är det ju bara bortkastade pengar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.