Har ett hus från 1938, under entrén till huset ligger min matkällare, den såg skit ut när vi flyttade in, en enkel lösning var att klä taket med gips på plåtläkt för att inte överföra fukt, lämnade dock inga luftspalter vid långsidorna vilket jag kanske borde ha gjort så att luft skulle kunna cirkulera. Resultatet är som ni ser på bilderna episkt dåligt... först vitt mögel som övergick till svartmögel (på gipsskivorna), nu är skivorna borttagna men vitt mögel finns även på putsen/blåbetong eller vad nu denna sandiga blandning är för något... Jag har nu kört med luftavfuktare i ett par veckor och ska ge mig på mögelangreppen med Boracol vilket tydligen inte längre säljs till amatörer som mig, jag hade väl turen att köpa det när det fortfarande var lagligt, alternativt kommer jag i sinom tid förstå varför de inte längre säljer det till hemmapulare som mig... Oavsett vilket dödar Boracol mögel, efter det vill jag inte att nytt mögel ska uppstå.. Vad har ni för råd? Kan jag sätta upp gipsskivor på nytt med luftspalt? andra idéer?
Om dräneringen också är från 1938 är den ju en huvudmisstänkt.
T TypRätt skrev:
T TypRätt skrev:Det är till hälften under jord, taket utgör golvet till entrén utanför ytterdörren, där ligger det klinkers (utan någon form av våtspärr). Så det är i så fall att regnvatten trycker sig igenom. Vi ska lägga om till halskyddade klinkers och då skulle man kunna addera en fuktspärr. Bättre ventilation är fixad i källaren i stort genom att en fläkt går dygnet runt.
Det är omdränerat för typ 19 år sedan, platonmatta, vet dock inte om det gjordes bra av förre ägaren.. Men som jag sa i ett annat inlägg, detta är en utskjutande del av huset som till hälften ligger ovan jord och utgör golvet utanför antrédörren. Där ligger det klinkers men ingen fuktspärr.ricebridge skrev:
Klicka här för att svara