Kan det vara asbest, under en gammal plastmatta? Huset byggt 55.
 
  • Skadat gult golv med flagnande färg som avslöjar underliggande betong, tecken på slitage och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet golv med uppvikta hörn och färgflagnande mönster, behöver renovering eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro att det är en nyare matta än så. Vi hade en precis lika dan i köket på radhuset när jag växte upp och det byggdes 1980. Så min gissning är nej, bara lim.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Asbesthaltigt lim brukar vara svart. Mattan är nog nyare än huset. Men skaffa en bra andningsmask ändå. Bra att alltid ha vid allt rivningsarbete. Det blir oftast en massa damm, och rivningsdamm är inte hälsosamt oavsett om det finns asbest.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ser inte ut som det, Asbest-matt eller lim brukar sitta hårt som bara den, går inte att dra lös så det ser så där helt ut :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för snabba svar, har ni något tips på hur man river bort den smidigast och lättast. Satt som den…
 
Det där är vanligt kontaktlim, och en vanlig plastmatta utan asbest.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Hej, får man haka på tråden?
Ellevio säger att dom inte kan byta vår elmätare då de funnit asbest i elskåpet. Förra året var anledningen att det var för trångt i skåpet…

Misstänker att dom menar plattan som nuvarande mätare är monterad på. Ser ut som spånskiva med ett tunt grått ytskikt, ganska så mjukt och smular lätt sönder när jag nyper med en näbbtång. Jag har aldrig sett nån sån spånskiva, fast de kanske var vanliga förr? Ochså lite konstigt att använda spånskiva då elskåpet sitter på utsidan av en sommarstuga från sent 50-tal. Om det nu är spånskiva har den säkert mjuknat med åren.

Vad tror ni? Är det en spånskiva? och isåfall innehåller den eller det gråa ytskiktet asbest?

Vi kan ju skicka till labb som föreslagits ovan men tänkte fråga här först.
 
  • Elmätare med digital och analog display, säkringsskåp, kablar, väggmonterad, energiförbrukning avläst, industriell utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte det ser ut som eternit. Där skivan är skadad i kanterna ser det mera ut som någon slags träfibermaterial.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tycker inte det ser ut som eternit. Där skivan är skadad i kanterna ser det mera ut som någon slags träfibermaterial.
Tack för snabbt svar!
Jag skrev spånskiva, men du är nog på bättre spår med träfiberskiva, den är ju ganska mjuk och har inte svällt upp likt en fuktig spånskiva.
 
Det ser ut som en spånskiva som är klädd med glasfiber- eller asbestduk. Av färgen och strukturen att döma gissar jag på glasfiber, men man kan inte vara säker utan analys.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Förr så satt det en eternitskiva som botten i mätarskåpen som mätaren fästes vid. Att som Ellevio säga att dom inte byter, är nog att den skrämselhicka som finns från domedagsprofeter och framför allt någon på deras kontor som har noja för det. Är bara 3 skruv som ska ut och nya in, vad kan det bli för damm begriper jag inte. Alla andra gamla skåp i landet som har den plattan har fått nya mätare utan bekymmer. Så ett tips till dig är att vara med vid bytet, Ellevio kopplar ur, du skiftar mätarna och dom kopplar in den nya. Dom försöker få dig att byta skåp
 
useless useless skrev:
Det ser ut som en spånskiva som är klädd med glasfiber- eller asbestduk. Av färgen och strukturen att döma gissar jag på glasfiber, men man kan inte vara säker utan analys.
Det gråa ytskiktet på skivan är lövtunt och har ingen styrka. Vid första anblick tänkte jag spånskiva målad med alumium eller silver färg, men låter ju lite tokigt. Varför skulle man ha gjort så🤔
 
J jonaserik skrev:
Förr så satt det en eternitskiva som botten i mätarskåpen som mätaren fästes vid. Att som Ellevio säga att dom inte byter, är nog att den skrämselhicka som finns från domedagsprofeter och framför allt någon på deras kontor som har noja för det. Är bara 3 skruv som ska ut och nya in, vad kan det bli för damm begriper jag inte. Alla andra gamla skåp i landet som har den plattan har fått nya mätare utan bekymmer. Så ett tips till dig är att vara med vid bytet, Ellevio kopplar ur, du skiftar mätarna och dom kopplar in den nya. Dom försöker få dig att byta skåp
Ja Ellevio vill nog gärna att vi byter skåp då förra årets ursäkt var att det inte fanns plats för nya mätaren pga nyinstallerad brytare längst upp i skåpet, som syns i bild.
Jag kan inte vara med vid bytet då de vägrar byta och ålagt mig att åtgärda i om 90 dagar…
 
Jepp dom nya mätarna är lite längre på höjden. Är den brytaren som huvudbrytare, så går det att sätta en mindre med mindre kapsling. Sen det med att dom kan tvinga någon att byta ett mätarskåp har jag ingen aning om. Bara att äldre skåpen som är fräscha inte behöver bytas.
 
Nu kommer nästa fråga,

Kan detta vara asbest, har legat en plastmatta löst ovanpå. Någon slags mjuk pappersliknande foam. Med svart lim under. Är det asbest
 
  • Närbild, texturerade ytor, mögelsporer, förfall, erosion, gammal, förstörd, svart, vit, grå, organisk, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat betonggolv med mögel och fukt, repareras eller utreds, närbild med verktygsspets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ojämn yta, förmodligen en sten eller torkad jord, på en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.