Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Asbesthaltigt lim brukar vara svart. Mattan är nog nyare än huset. Men skaffa en bra andningsmask ändå. Bra att alltid ha vid allt rivningsarbete. Det blir oftast en massa damm, och rivningsdamm är inte hälsosamt oavsett om det finns asbest.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Hej, får man haka på tråden?
Ellevio säger att dom inte kan byta vår elmätare då de funnit asbest i elskåpet. Förra året var anledningen att det var för trångt i skåpet…
Misstänker att dom menar plattan som nuvarande mätare är monterad på. Ser ut som spånskiva med ett tunt grått ytskikt, ganska så mjukt och smular lätt sönder när jag nyper med en näbbtång. Jag har aldrig sett nån sån spånskiva, fast de kanske var vanliga förr? Ochså lite konstigt att använda spånskiva då elskåpet sitter på utsidan av en sommarstuga från sent 50-tal. Om det nu är spånskiva har den säkert mjuknat med åren.
Vad tror ni? Är det en spånskiva? och isåfall innehåller den eller det gråa ytskiktet asbest?
Vi kan ju skicka till labb som föreslagits ovan men tänkte fråga här först.
Ellevio säger att dom inte kan byta vår elmätare då de funnit asbest i elskåpet. Förra året var anledningen att det var för trångt i skåpet…
Misstänker att dom menar plattan som nuvarande mätare är monterad på. Ser ut som spånskiva med ett tunt grått ytskikt, ganska så mjukt och smular lätt sönder när jag nyper med en näbbtång. Jag har aldrig sett nån sån spånskiva, fast de kanske var vanliga förr? Ochså lite konstigt att använda spånskiva då elskåpet sitter på utsidan av en sommarstuga från sent 50-tal. Om det nu är spånskiva har den säkert mjuknat med åren.
Vad tror ni? Är det en spånskiva? och isåfall innehåller den eller det gråa ytskiktet asbest?
Vi kan ju skicka till labb som föreslagits ovan men tänkte fråga här först.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Jag tycker inte det ser ut som eternit. Där skivan är skadad i kanterna ser det mera ut som någon slags träfibermaterial.
Tack för snabbt svar!SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skrev spånskiva, men du är nog på bättre spår med träfiberskiva, den är ju ganska mjuk och har inte svällt upp likt en fuktig spånskiva.
Förr så satt det en eternitskiva som botten i mätarskåpen som mätaren fästes vid. Att som Ellevio säga att dom inte byter, är nog att den skrämselhicka som finns från domedagsprofeter och framför allt någon på deras kontor som har noja för det. Är bara 3 skruv som ska ut och nya in, vad kan det bli för damm begriper jag inte. Alla andra gamla skåp i landet som har den plattan har fått nya mätare utan bekymmer. Så ett tips till dig är att vara med vid bytet, Ellevio kopplar ur, du skiftar mätarna och dom kopplar in den nya. Dom försöker få dig att byta skåp
Det gråa ytskiktet på skivan är lövtunt och har ingen styrka. Vid första anblick tänkte jag spånskiva målad med alumium eller silver färg, men låter ju lite tokigt. Varför skulle man ha gjort så🤔useless skrev:
Ja Ellevio vill nog gärna att vi byter skåp då förra årets ursäkt var att det inte fanns plats för nya mätaren pga nyinstallerad brytare längst upp i skåpet, som syns i bild.J jonaserik skrev:Förr så satt det en eternitskiva som botten i mätarskåpen som mätaren fästes vid. Att som Ellevio säga att dom inte byter, är nog att den skrämselhicka som finns från domedagsprofeter och framför allt någon på deras kontor som har noja för det. Är bara 3 skruv som ska ut och nya in, vad kan det bli för damm begriper jag inte. Alla andra gamla skåp i landet som har den plattan har fått nya mätare utan bekymmer. Så ett tips till dig är att vara med vid bytet, Ellevio kopplar ur, du skiftar mätarna och dom kopplar in den nya. Dom försöker få dig att byta skåp
Jag kan inte vara med vid bytet då de vägrar byta och ålagt mig att åtgärda i om 90 dagar…
Jepp dom nya mätarna är lite längre på höjden. Är den brytaren som huvudbrytare, så går det att sätta en mindre med mindre kapsling. Sen det med att dom kan tvinga någon att byta ett mätarskåp har jag ingen aning om. Bara att äldre skåpen som är fräscha inte behöver bytas.
Nu kommer nästa fråga,
Kan detta vara asbest, har legat en plastmatta löst ovanpå. Någon slags mjuk pappersliknande foam. Med svart lim under. Är det asbest
Kan detta vara asbest, har legat en plastmatta löst ovanpå. Någon slags mjuk pappersliknande foam. Med svart lim under. Är det asbest






