Byggahus.se
Vi har tre badrum på tre olika våningar. På botten (markplan) märker jag att det dyker insekter när vi inte har använt duschen på ett par dagar. Mest märks det när vi har varit borta över helgen och kommer hem igen.

Jag har bifogad ett par bilder på hur de ser ut. Det är alltid samma sorts flygande insekt och jag hittar inte den i något annat rum i huset. Jag har provat att lämna dörren på glänt när vi åker hemifrån men de stannar vanligtvis i badrummet på markplan.

Har någon något förslag på vad det kan vara för något? De är väldigt små, tänk er storleken av ett Jasmin riskorn.
Tillägg: de surrar inte som flugor och är knappast snabba som ett bi. De är rätt långsamma nu när jag tänker efter.

Det är inte ett jättestort problem men jag får rysningar av att att tänka på det och kan jag eliminera upphovet till problemet gör jag gärna det.

En fluga på en vägg med skugga, oskarp bild, närbild, enfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En insekt på en suddig, grå vägg. Enstaka, liten, skuggor. Låg upplösning, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fluga sitter på en vit vägg vid ett hörn nära taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En suddig, gråaktig bild av en insekt på en ljus vägg, dålig belysning och fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fjärilsmygga kanske? Gillar badrumsavlopp. Gör ingen skada men ev en rejäl rengöring av golvbrunnen gör susen.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Det låter absolut rimligt.

Tänker du: skrubba med ättika, dumpa en halv flaska Vanlig Vodka eller ösa ner kokande vatten?

Känns på något sätt ändå skönt om de är så att de kommer underifrån. Ovanför dushen sitter ventilationen och den sitter på ett eller annat sätt ihop med övriga rum i huset.
 
Vanlig borste och typ diskmedel är underskattat. 🙂 Larverna lever ju på gucket.
Toppa med att slå på kokande vatten för att ta död på det lilla du missat.
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
Kokande vatten och klorin tar iallafall död på "bananflugor" som vi några gånger fått boendes i vattenlåsen...
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.