A
aka_the_barf: Inte mögel och det ser bra ut men en trådlös fuktmätare är billig och gör att man kan ha lite koll om man är orolig. Jätte svårt att veta hus snabbt mögel växer och skadorna det ger. Temperatur, typ av mögel samt hur lång tid det ligger över ref värdet på 75%. Har du så kallad hus svamp kan du tända eld på huset direkt för där kan det gå undan.
6 svar · 828 läst
·
M
myema: [citat] Okej. Börjar med att byta ut badrumsfläkten och ser om det blir någon förbättring! Tusen tack för svar.
12 svar · 1,8k läst
·
asdf123
asdf123: [citat] Självklart inte. När jag bodde i storstan lyssnade jag alltid efter hesa fredrik. Nu när jag bor ute på landet så känner jag mig helt chanslös.
13 svar · 1,1k läst
·
fatsuG7
fatsuG7: Ställer en mer specifik fråga så finns det säkert någon som kan besvara din fråga.
1 svar · 820 läst
V
Vardagsrum: Hur har det utvecklat sig TS?
31 svar · 7,5k läst
O
OMLAJA: Avslutar tråden. Bröt upp parketten och lät allt torka ur. Sen nytt golv och nya golvlister. Passade också på att rolla nytt lager med silikatfärg. Med eget arbete gick jag ekonomiskt plus. Fick betydligt mer av försäkringsbolaget än vad jag själv la på material.
5 svar · 3,5k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Det kan vara hälsoskadligt att andas in asbestdamm, ja. Men tänk på att hur stor risken är, avgörs av hur stor exponeringen är. Att ha andats in några partiklar i sitt hem en gång i livet lär utgöra en mikroskopisk hälsorisk, i princip obefintlig. Det är ungefär som med rökning. Det är inte de som feströkte några gånger när de var unga som dör i förtid, det är de som röker
5 svar · 1,6k läst
·
useless
useless: [citat] Det vanliga i äldre hus är att man har en liten fläkt i varje badrum och kanske i eventuell tvättstuga.
54 svar · 11,8k läst
yonna
yonna: Jag har använt Magnussons Kennel de senaste 20 åren (5 jyckar under dessa år). Aldrig några problem. 505:-/mån. Hög kvalitet. Men eftersom det är kött i fodret ska man vara försiktig med långtidsförvaring (trådens ämne).
14 svar · 3,3k läst
·
J
Jockebyggab: [citat] Aj aj, har sett sånt här i kåkar här uppe. Det brukar ofta vara i kåkar som har stått kallställda en period, sen kanske "moderniserade" med kallställd källare efter att man tagit bort panna o i värsta fall även radiatorer som tidigare suttit i källaren o värmt. Fuktigheten ökar markant när man inte torkar ut med värme, o och det är ingen garanti att slippa mögel fukt med
5 svar · 4,2k läst
·
J
Jochi: [citat] [citat] ° Värdet 200 bör helst vara lägre. Ökad ventilation sänker radonvärdet. Om radon även kan komma in från grunden skall man undvika undertryck i källaren. FTX-aggregat kan placeras var som helst i huset. Platsen bör väljas så att det blir enklast att komma fram med kanalerna, frånluft för toa, bad, tvätt och tilluft till borum. Ett FTX har fyra kanalanslutningar för
3 svar · 1,3k läst
P
paralun: Svårbesvarad fråga men här har du AMV's syn på saken. Mycket viktigt: Halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp ska användas. https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
2 svar · 1,3k läst
·
B
Berre: Detta?
2 svar · 2,3k läst
·
yonna
yonna: [citat] Ingen fara. Min bastu är definitivt frisk. Har dessutom då och då en husspindel som klampar över golvet (bor bakom bokhylleväggen). Har "stenhus". Betraktar dem som nyttodjur här på landet men har bara enstaka.
5 svar · 5,3k läst
·
S
seerikand: [citat] Tack för input - mask har varit på hela dagen :)
6 svar · 4,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Det kan vara en gammal fuktskada i isolering i golv eller vägg tex. Treetexskivor som sugit i sig fukt och stinker. Ett tips är att riva lös en del av en vägg eller flera, lägga bitarna i olika plastpåsar något dygn och lukta sedan utanför huset, uteslutningsmetoden.
1 svar · 2,6k läst
L
Linusida_: [citat] Vi får fundera lite över alternativen men det känns skönt att vi nu har mer kött på benen efter din och Kulibertikus inputs. Vi var lite förtvivlade och panikslagna där ett tag 😆 Tack igen och god fortsättning!
10 svar · 2,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Fukt/vatten utifrån ser det ut som. Har du bra ventilation och värme i rummet? Anmäl till ditt försäkringsbolag och ev. föreningens f-bolag om det nu är BRF.
5 svar · 1,4k läst
·
Johan patroni
Johan patroni: [citat] Jag hade problem med att verket imploderade på grund av mark tryck och att det bara slamade igen sig hela tiden hade ca 3 tömmningar per år på 4 personer
3 svar · 2,7k läst
J
Anonymiserad 405730: [citat] Enda säkra sättet är att ta provbit ink, lite av limmet och lämna in på provtagning..
1 svar · 2,6k läst
·
X
xxargs: Har du problem med bly en gång och det är lågt vid senare provtagningar så skulle jag inte bekymra mig. 1 gång är ingen gång, 2 gånger är en vana - är ett talesätt som brukar fungera förvånansvärt väl. Det är oerhört lätt att kontaminera provet medans provet tas för att det kommer skräp/damm från tex. kran som inte har något att göra med vattnet i vattenprovet. Om det är
13 svar · 18,6k läst
·
Fotografen
Fotografen: Nej, stenull.
4 svar · 2,1k läst
·
M
Modski: Det enda du kan göra är väl att öppna luckan och se efter vad som är där? Varför måste luckan vara igenspikad, kan ju vara bra att kunna kolla då och då.
1 svar · 2,0k läst
E
emjeysimone: Gissningsvis nån i silverfisksläktet/silverborstsvans(silverfisk, ugnsmyg). Städa bort stärkelse (dammsug). Kolla om du har fukt nånstans.
1 svar · 1,5k läst
·
Tokdåre
Tokdåre: Det finns två risker med plastmattor. Limmet som håller mattan är värst då det blir en väldig spridning om du ska slipa bort det, en viss exponering när du sliter bort mattan. Mattorna kan innehålla asbest, vågar inte uttala mig om det brukar vara bundet i mattan, då är det harmlöst. De brukar kännetecknas genom att de är 20x20cms ihopsatta fyrkanter. Men säkrast är att skära ut
6 svar · 4,5k läst
·
A
August.E: [citat] Det löste sig helt ok, spolade av och tvättade rent. Stod på tork ett tag, senare kommer en byggfirma för att riva ut och återställa det som skadats. Generell översvämning i området, grannen hade vatten en decimeter från golvbjälkarna. Jag hade en meter i källaren, men det sjönk undan så snart vattnet hunnit rinna ner i sjön.
5 svar · 3,4k läst
·
H
Hybro: Enplanshus. Varmgrund typ 7 grader nu på vintern. Inomhus kanske 25 grader uppe vid taket. Utomhus d v s vid luftstosen på taket, på sena kvällen -18 grader. Varit mildare på dagen -8 grader. Röret isolerat på vinden hela vägen upp till yttertaket. Sent i natt hördes ljud från väggen, uppe vid taket, utanför toan. Snart blev det tyst. Summerar det hela. Hörs bara när det är kallare
11 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Oxalsyra kan bleka ek som har svartnat men det gäller ju att det inte finns någon lack ovanpå.
6 svar · 2,9k läst
·
J
Jochi: Ser ut som att det saknas luftspalt vid takfoten som begränsar luftväxlingen.
5 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.