Hej Har en suterrängvilla på 140 kvadratmeter. Nu har befintlig FTX ventilation slutat att fungera.

Kontaktade en ventilationsfirma för offert. Det kostar 76000kr att montera in ett Östberg HERU 100S EC-y1 i befintligt ventilationssystem. Då skall jag även hålla ställning till kallvinden och ta emot aggregatet hemma från underleverantör och förvara under tak. ÄR detta rimligt?

Fundera på att montera in ett FX system istället, tillsammans med befintlig värmeåtervinnings kassett. Från gamla systemet och slänga ut fläkten mm som är trasigt.!
 
Det kostar 25-30k i material + arbete...
Låter dyrt..
Har du undersökt vad det kostar reparera befintligt?
 
Karatoo Karatoo skrev:
Hej Har en suterrängvilla på 140 kvadratmeter. Nu har befintlig FTX ventilation slutat att fungera.

Kontaktade en ventilationsfirma för offert. Det kostar 76000kr att montera in ett Östberg HERU 100S EC-y1 i befintligt ventilationssystem. Då skall jag även hålla ställning till kallvinden och ta emot aggregatet hemma från underleverantör och förvara under tak. ÄR detta rimligt?

Fundera på att montera in ett FX system istället, tillsammans med befintlig värmeåtervinnings kassett. Från gamla systemet och slänga ut fläkten mm som är trasigt.!
Utan att veta om era exakta förutsättningar låter det lite högt.

Herun kostar ca 26000. Är det ”endast” att byta eller skall även rör bytas, isoleras, osv?

Om inte innebär det 50000 i arbete. Det lär väl ta två dagar för två personer i bästa fall om det endast är ett byte rakt av. Dvs ca 32h. Säg att de har tagit höjd till 40h. Det ger ett timpris på 1250kr ink moms vilket är väldigt högt. Även för stockholm.

Men det kan ju vara så att de ska bygga och montera ned ställning, framkörningsavgift, att det är annat material som behöver köpas, och det är lite krångligare än ett byte rakt av. Återvinningsavgift osv. Då är det kanske bara ”högt” pris.

Om du tar fx får du dela fråga dig hur du får tilluft. Vi gick från F till Ftx. Vi gjorde det inte för värmeåtervinningen utan för luftkvaliteten.

Men du får också tänka på hyr mkt frisk tilluft är värt. Jag kan inte föreställa mig att gå andra vägen. Ens för att spara 20000.

Låter som du kanske ska ta in fler offerter.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Två man två dagar för att byta att FTX-aggregatet?!
Hur kan ett sånt jobb ta något mer än några timmar?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Två man två dagar för att byta att FTX-aggregatet?!
Hur kan ett sånt jobb ta något mer än några timmar?
Tror du underskattar. Möjligt att jag överskattar.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Tror du underskattar. Möjligt att jag överskattar.
Kapa rören till gamla, baxa nya på plats, anpassa med nya rör.

De bytte min bergvärmepump på mindre än en dag.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kapa rören till gamla, baxa nya på plats, anpassa med nya rör.

De bytte min bergvärmepump på mindre än en dag.
Det kan ju krävas injustering av flöden samt rengöring också och då drar det iväg x antal timmar. De ventilationsfirmor jag frågat (ungefär samma fråga som trådskaparen) så har dem sagt att det pris vi konsumenter ser från tex Östbergs är hela andra priser än vad firmor får betala (för exakt samma aggregat) och menar att det är skälet till varför det kostar ca 60 000 att byta ftx aggregat från befintligt/gammalt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kapa rören till gamla, baxa nya på plats, anpassa med nya rör.

De bytte min bergvärmepump på mindre än en dag.
System ser väldigt olika ut. Vi vet inte ts förutsättningar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
System ser väldigt olika ut. Vi vet inte ts förutsättningar.
Förvisso inte, men jag har väldigt svårt att se att det ska ta mer än en dag.
 
E ErikH83 skrev:
Det kan ju krävas injustering av flöden samt rengöring också och då drar det iväg x antal timmar. De ventilationsfirmor jag frågat (ungefär samma fråga som trådskaparen) så har dem sagt att det pris vi konsumenter ser från tex Östbergs är hela andra priser än vad firmor får betala (för exakt samma aggregat) och menar att det är skälet till varför det kostar ca 60 000 att byta ftx aggregat från befintligt/gammalt.
Då får väl firmorna använda andra inköpskanaler om de tycker det är för dyrt, eller ligga på Östberg.

En dag för två man känns fortfarande inte någonstans som det är omöjligt.
Men jag anar att det ligger en fet avans på maskinen i detta pris.
 
M M.sandström skrev:
Det kostar 25-30k i material + arbete...
Låter dyrt..
Har du undersökt vad det kostar reparera befintligt?
Finns inte reservdelar till ett 40 är gamalt system
 
Kostade 55.000 före pandemin för mig att byta ut befintlig ftx till ett heru villamaster. det var rätt stora skillnader i konstruktion som gjort att rör bytt "sida". Tog väl en timme för dem att montera loss det gamla och baxa upp det nya. Tog rätt prick en dag för två gubbar med rördragning, isolering och ljuddämparmontage.

De baxade upp aggregatet för stege med vinsch. Men förstår om man hellre vill ha ställning.

Pengamässigt känns det rimligt med tanke på 20-25% ökning över pandemin och pesten.

Finns säkert möjlighet att låta ventgubbarna hantera ställningsbygge och godsmottagning/förvaring med. Men räkna då med att det kostar

Känns det orimligt så kontakta en annan leverantör. Men oftast vill man ju få ny ventilation på plats fort om den gamla havererar.
 
Appendix Appendix skrev:
Kostade 55.000 före pandemin för mig att byta ut befintlig ftx till ett heru villamaster. det var rätt stora skillnader i konstruktion som gjort att rör bytt "sida". Tog väl en timme för dem att montera loss det gamla och baxa upp det nya. Tog rätt prick en dag för två gubbar med rördragning, isolering och ljuddämparmontage.

De baxade upp aggregatet för stege med vinsch. Men förstår om man hellre vill ha ställning.

Pengamässigt känns det rimligt med tanke på 20-25% ökning över pandemin och pesten.

Finns säkert möjlighet att låta ventgubbarna hantera ställningsbygge och godsmottagning/förvaring med. Men räkna då med att det kostar

Känns det orimligt så kontakta en annan leverantör. Men oftast vill man ju få ny ventilation på plats fort om den gamla havererar.
Det som jag inte gillar från den här leverantören är att offerten är en klumpsumma utan rotavdra, vet ej vad som inngår. Väntar på flera offerter, får se vad det ger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.