Satsuki
J Jnatanator skrev:
Ja, delägare i en saneringsfirma sen två år tillbaka ,hur så?
Bara en tanke som slog mig.....

S Stefan1972 skrev:
nja det är väl inte riktigt så det brukar vara..........Så du menar alltså om röret är installerat 1982 och de använde material tillgängliga då så smetade man asbest på det? För att? Binda gasbindan?
Förstår faktiskt inte ett dugg av vad du menar.
Menar du att det vita materialet innanför gasbindan skulle vara något annat än asbest? Gips eller?
Som sagt,jag har sanerat tusentals asbeströr och tro mig,jag ser att det är asbest.

• Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som gips.

• Gilla
Agynna
  • Laddar…
Staffans2000
När jag isolerade och gängade (ett visst krökande förekom också mellan varven), var det uteslutande skyddet runt isoleringen "Plastisol", tror jag den hette. Dvs, den hårda grå plasten som används än i dag. Gasbindevarianten med asbest i böjarna var redan då sedan länge passé. Detta började jag med 1977.
Så oberoende om den innehåller asbest, vilket den mycket väl kan göra, är den bra mycket äldre än från åttiotalet.

Och som sagts. Ingen fara skedd. Lite tape eller färg och saker är biff.

Staffan

• Gilla
CarlC89
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker det ser ut som gips.
Ja,asbestmassa på rör är mycket lik gips

Staffans2000
J Jnatanator skrev:
Ja,asbestmassa på rör är mycket lik gips
Men kan du då på denna dåliga bild verkligen säkert se skillnad, när du själv säger att de är mycket lika? Eller, är det ett antagande utifrån erfarenhet?

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När jag isolerade och gängade (ett visst krökande förekom också mellan varven), var det uteslutande skyddet runt isoleringen "Plastisol", tror jag den hette. Dvs, den hårda grå plasten som används än i dag. Gasbindevarianten med asbest i böjarna var redan då sedan länge passé. Detta började jag med 1977.
Så oberoende om den innehåller asbest, vilket den mycket väl kan göra, är den bra mycket äldre än från åttiotalet.

Och som sagts. Ingen fara skedd. Lite tape eller färg och saker är biff.

Staffan
Precis, gasbinda är mycket gammalt

Men kan du då på denna dåliga bild verkligen säkert se skillnad, när du själv säger att de är mycket lika? Eller, är det ett antagande utifrån erfarenhet?

Staffan

Staffan
Antagande utifrån erfarenhet givetvis,grejen är att just gips på rör kan jag nog räkna på en hand hur många gånger jag stött på med den tjockleken,och man ser skillnad. Är det gips så sitter det ett tunt lager ytterst för att få till en fin yta.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K Klakorp skrev:
Drog en kabel i taket i källare och råkade stöta emot denna rörstump så att det föll ner bitar på mig och på golvet. Är detta asbest?

Huset är byggt -34
Ser misstänkt ut. Finns ju såklart liknande böjar utan asbest, men av erfarenhet skulle jag säga ja. Trä en plast över och tejpa tätt. Finns inte mycket du kan göra nu. Har du mask med P3 filter hemma kan du gå och våttorka alla ytorna i rummet

• Gilla
Krabbeluring och 1 till
  • Laddar…
Stefan och Staffan, de notoriska asbestförnekarna i samtliga trådar på det här forumet.

Det tål att upprepas, ja det är ett typexempel på asbest. Så kallad gurmassa.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Har det varit för lite asbesttrådar på sistone som gör att du väcker gamla?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har det varit för lite asbesttrådar på sistone som gör att du väcker gamla?
När man googlar information om asbest, så är det inte många träffar ned innan man stöter på Byggahustrådar. Och då finns det faktiskt vettig information att tillgå, om man nu läser rätt inlägg det vill säga. Men de välinformerade inläggen är rätt svåra att hitta, från bland annat academia och Brantemark. Desto fler inlägg har du och Staffan2000 gett upphov till, när ni konsekvent genom åren i hundratals inlägg försökt förminska riskerna med asbest. Jag vet inte om det är någon slags skruvad hobby men lyckligtvis är din vapendragare permanent bannad.

Ni kan indirekt ha gjort folk dödligt sjuka med er desinformation, eftersom sökmotorn rätt fort styr in en till det här forumet när man söker på vissa nyckelord som sagt.

Du skriver ofta anekdoter om rörmokare som pudrat ner sig med asbest genom åren. Faktum är att av 25217 rörmokare drabbades 72 stycken av mesoteliom under perioden 1971-2009. Det är kollegor till dig som fick cancer som är direkt kopplad till asbest. Sen fick naturligtvis hundratals utöver det lungcancer som asbest tillsammans med rökningen bidrog till.

Förstår du inte hur problematiskt det är att en person som renoverar hemma eller har haft klantiga hantverkare hemma, riskerar att fara illa när de läser era inlägg? Och deras barn med.

Sen är det naturligtvis fritt fram att diskutera, alla får ha sin åsikt. Men det sjukaste är nog när jag gång på gång sett bild på ett uppenbart asbesthaltigt material som du skrivit att "nejdå det där är ingen asbest". Det är helt rubbat beteende. Vad är det med dig egentligen?

• Gilla
Jnatanator
  • Laddar…
tja vad är det med dig? De flesta som är livrädda för asbest läser rapporter om sådant precis som du gör......Vad säger en sådan rapport? Vad dog resten av? 90 av dessa rörmokare kanske dog av olyckor på väg till och från arbete? Är bilarna livsfarliga då och bör utrotas?
Asbestpolitiken är ungefär som klimatpolitiken. Alarmerande på grunder som vissa har bestämt och som majoriteten följer. Men det blir ju inte riktigt sant för det.........

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.