Rabbithole
Rabbithole: [citat] Det reducerar naturligtvis ljudtransmissionen genom väggen en del. Men det är försumbart om det finns ljudläckor. En innervägg med enkelgips och 45mm reglar ligger på Rw 30. Vilket är i klass med en uppsättning bra fönster. Nu har TS dessutom fönster med ventiler
13 svar · 5,2k läst
surris
surris: Är källan till pentaklorfenolerna borta?
1 svar · 2,1k läst
K
Krabbeluring: Ja det är väldigt vanligt i just avslut, har svårt att se vad det gråaktiga pulvret skulle vara för någonting annars. Men lite otippat i en kåk 73-74 ändå. Påminner mycket om texturen på gurmassa i alla fall...
3 svar · 1,9k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Du fick väl svar i förra tråden?
1 svar · 1,3k läst
·
J
JLeo: Tack för alla tipsen. Ska testa köra med klorin och undersöka avloppet lite mer. En annan sak jag kom och tänka på. Under tidigare ägare var det en vattenläcka under tvättstugan och man kan se gamla fuktfläckar i trossbotten. Hur det ser ut i isolering etc har jag egentligen ingen aning om. Skulle det kunna finnas någon torkad mögel eller liknande som börjar lukta när maskinen
11 svar · 3,6k läst
NAndersN
NAndersN: Det är nog så att normalfuktigheten i vår källare är långt över 50 %. Bara genom att det började regna igår eftermiddag steg luftfuktigheten i källaren från strax över 40 % till strax under 50 %. Jag har nu ställt automatiken på 45 % och aktiverat fjärrövervakningen. Jag tror att maskinen funkar så att när fuktnivån överstiger 50 % så kör den tills den är nere i 45 %, så
10 svar · 2,2k läst
S
Smoulinka: [citat] Hur ska han hjälpa mig, med vadå tänkte du? Min särbo (pojkvän) och min vän känner lukten. Bad min kollega komma hit idag och lukta och han kände också en lukt. Så det är inte bara jag. Men just hyresvärden och hans arbetare "känner inget", säger dem. Och i alla år som jag påpekat lukten har ingen av dem "känt" lukten. Märkligt då, såklart de "inte känt" just för att
144 svar · 12,9k läst
·
Skalman9
Skalman9: [citat] Haha, jahaaaaa
10 svar · 923 läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Är du orolig kan jag, utan kostnad för dig, ta emot veden för trädgnagarsäker destruering medelst lokal energiåtervinning 🤓.
4 svar · 1,3k läst
·
T
tmelins: Hej, jag funderar på vad detta kan vara fläckar? De går att ta bort men kommer tillbaka förr eller senare. Är det mögel? Jag tycker att det doftar lite limaktigt när solen ligger på och jag tror färgen som trappan är målad med inte är toppen.
0 svar · 681 läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Som tidigare sagt. Skall det renoveras så att det friläggs så hade jag bytat. Annars låt vara, händer inget som det är. Ett ganska tåligt och åldersbeständigt material.
6 svar · 999 läst
·
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Är huset från 40-60 tal? Har upplevt att man kalkade lite överallt på den tiden av olika anledningar. Sitter det fast i trät eller går det att gnugga/borsta bort med lite våld? Lukten kan ju komma från gamla avloppsstammar eller avluftningsrör som läcker luft
1 svar · 981 läst
·
Centano
Centano: [citat] Så är det troligen, särskilt när putsen ser ut att saknas på stora ytor så är det inte helt vindtätt. Sen kan man säkert misstänka att det även finns påväxt i någon form.
6 svar · 898 läst
·
Müssli
Müssli: En ny vinkel kan vara att det är vinter och kallt. Jag själv upplever nästäppa (när jag vaknar på morgonen) och nysningar i stort sett varje vinter pga den torrare luften.
9 svar · 2,4k läst
S
SCB: Gips består av Kalciumsulfat som kan ge utslag på rhodizonate-test. Så finns det rester av gipsputs på väggen så finns det en möjlighet till felaktig indikering för bly. Gör ett test på en bit gips och se om du får samma resultat.
1 svar · 3,0k läst
·
G
GudrunG: [citat] Var sitter cirkulationspumpen sitter vanligtvis om man bor i lägenhet? Sitter den i källaren?
10 svar · 1,5k läst
K
Krabbeluring: Vet inte riktigt vad du menar med skorstenskanalen. Är det ventilationskanal du menar? För inte är väl murstocken lindad i isolering? Oavsett ser det VERKLIGEN ut att vara mineralull. Själva kanalen som sådan är för det mesta eterniterör (läs: asbest). Golvmaterialet blir rena gissningar. Ska du riva det?
5 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Är det betonghålsten så finns ingen radon i den. Ser ju putsat ut så mät då och se vad för värden det blir, mät gärna vid rörgenomgångar. Avlopp/vatten /el/golvbrunnar/rensbrunnar e.t.c.
9 svar · 1,1k läst
·
C
cpalm: Personligen tycker jag det ser ut som antydningar till penseldrag, dvs. något som strukits på. Ser inte heller riktigt ut som svartmögel brukar göra. Gissar att det är något man strukit på golvet / golv-vägg-vinkeln där man inte varit så noga med hur högt upp på väggen man hamnar. Ta bort lite mer och kolla? Eller skall golvmattan sparas?
3 svar · 1,1k läst
·
yonna
yonna: [citat] Det finns redan hatt och enligt -fler- sotare och proffs kommer inte detta hjälpa. Det blåser ner när det är osedvanligt kraftiga vindar från Östersjön.
20 svar · 2,7k läst
·
A
AG A: Det är väldigt likt masonit. Finns inget som helst farligt i dem.
11 svar · 2,1k läst
·
J
JSE: [citat] Hej! Jag använde Evema. 350 + moms per prov. https://evema.se/asbestanalys/
10 svar · 4,9k läst
·
L
Lolli76: [citat] Hej och tack för svar! Nä jag bor högst upp i en gammal vinds våning. Och huset är ett rött gammalt tegel hus.! Ja jag märker att jag harklar mig väldigt mycket hosta sen nyser jag dagligen och då ärr det kanske 15 nysningar / gång och får svårt att andas, så måste sitta vid öppet fönster/ haft flera lunginflammationer. Jag har varit sjuk i flera år och jag tror och
2 svar · 1,0k läst
G
Genomklok: Jag tror också på spindel
12 svar · 2,9k läst
·
J
Jockebyggab: [citat] Har du bra ventilation i källaren? Om luften står still så kan det bli problem. Har källaren varit kallställd på vintern? Vanlig fel många gör dessvärre. Generellt så är det bra om du håller källaren vältempererad och med juste ventilation. Varm luft får lägre relativ fuktighet. Är väggar o tak kalla så kondenserar det. Om du värmer källaren på vintern så ska du
9 svar · 3,4k läst
P-plats
P-plats: Ingen bajsexpert men med tanke på det öppna avloppet fpr mig att sätta en slant på råttor... Håll ordentligt koll för har de hittat en väg ut så kan de försöka gnaga sig ut igen samma väg.
6 svar · 6,9k läst
·
A
Ai Rin: Bilningen börjar i morgon och sedan kommer brunnen att flyttas lite eftersom badkaret ska reemaljeras och byggas in med kakel och en inspektionslucka. Bor ej på bottenplan så hantverkarna behöver staga upp taket hos grannen under. Relining av rören är gjord ca 2002 så avloppet ska väl bytas försiktigt via ett företag som min förening har avtal med. Jag får fråga dem när det blir
2 svar · 1,9k läst
·
K
Klass0n: Jag tycker frågeställningen är lite intressant. https://viivilla.se/husliv/lasarfragor-2/grannens-tomt-ar-misskott-och-skrapig/ Enligt länken ovan så får grannen göra vad de vill med sin tomt så länge de inte har skrotupplag / annan miljöfarlig verksamhet. Om nu grannarna har 9 vuxna katter så är det tillåtet enligt länsstyrelsen. Möjligtvis kan man inkomma med synpunkter på
14 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.