Jag har ett hus byggt 1914 med tillbyggnad. Huset har flyttas och har torp/källare och gjuten platta.
Jag har blåbetong i källaren och har gjort en radonmätning, värdet ligger på 310. Bör väl ligga på 200? villan ligger på 110kvm har luft/vatten värmepump. Och har idag självdrag från fönster och dörrar.

Så jag kommer behöva åtgärda detta. Och är fundersam om ett FTX-ventilationssystem skulle fungera? (Vinden som är fylld med isolering, ända upp till nocken. Detta är inte ett ställe att sätta in ett sådan system på) kan det installeras i källaren?

Men hur fungerar ett FTX system? Kan man ställa in grader på dessa? Någon som har ett och ge lite inputs?
 
Bimboankan Bimboankan skrev:
Jag har ett hus byggt 1914 med tillbyggnad. Huset har flyttas och har torp/källare och gjuten platta.
Jag har blåbetong i källaren och har gjort en radonmätning, värdet ligger på 310. Bör väl ligga på 200? villan ligger på 110kvm har luft/vatten värmepump. Och har idag självdrag från fönster och dörrar.

Så jag kommer behöva åtgärda detta. Och är fundersam om ett FTX-ventilationssystem skulle fungera? (Vinden som är fylld med isolering, ända upp till nocken. Detta är inte ett ställe att sätta in ett sådan system på) kan det installeras i källaren?

Men hur fungerar ett FTX system? Kan man ställa in grader på dessa? Någon som har ett och ge lite inputs?
Ett FTX handlar om ventilation och värmeåtervinning i bostaden. Har du radonproblem bör du prata med en expert på detta och se till att källaren säkras. Det finns allt från tapeter, färg, fläktar för detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När det gäller graderna i FTX-systemet kan du ställa in dem efter dina önskemål. Du kan välja mellan en variabel temperatur i huset eller automatisk styrning som justerar temperaturen efter väder och vind.
 
Bimboankan Bimboankan skrev:
Jag har ett hus byggt 1914 med tillbyggnad. Huset har flyttas och har torp/källare och gjuten platta.
Jag har blåbetong i källaren och har gjort en radonmätning, värdet ligger på 310. Bör väl ligga på 200? villan ligger på 110kvm har luft/vatten värmepump. Och har idag självdrag från fönster och dörrar.

Så jag kommer behöva åtgärda detta. Och är fundersam om ett FTX-ventilationssystem skulle fungera? (Vinden som är fylld med isolering, ända upp till nocken. Detta är inte ett ställe att sätta in ett sådan system på) kan det installeras i källaren?

Men hur fungerar ett FTX system? Kan man ställa in grader på dessa? Någon som har ett och ge lite inputs?
°
Värdet 200 bör helst vara lägre.

Ökad ventilation sänker radonvärdet. Om radon även kan komma in från grunden skall man undvika undertryck i källaren.

FTX-aggregat kan placeras var som helst i huset. Platsen bör väljas så att det blir enklast att komma fram med kanalerna, frånluft för toa, bad, tvätt och tilluft till borum.
Ett FTX har fyra kanalanslutningar för AVUFT (frånluft efter värmeväxlaren) UTELUFT som skall filtreras och värmas för att bli TILLUFT. FRÅNLUFT för utsugning från toa, tvätt och liknande. Takhuv för avluftning är inte nödvändigt. För avluft och uteluft finns kombidon för gemensam anslutning av kanaler genom yttervägg men är något mer vindkänsligt.

Normalt förses en villa med ett FTX-aggregat. Med hänsyn till framkomlighet för kanaler kan det vara motiverat med två aggregat, t. ex ett för källaren och ett för bostadsvåningen. Det ger möjlighet till olika tillufttemp. kanske lägre för källaren.

De flesta FTX kan köras med olika flöden, vanligen med 3 till 5 steg.

FTX-aggregat finns med olika typer av värmeväxlare. Två vanliga typer är ROTERANDE och PLATTVÄRMEVÄXLARE.

Roterande växlare har hög verkningsgrad, över 70 %. Vissa typer kan återvinna fukt.
Nackdelar är att lukt i frånluften som stekta köttbullar kan överföras till tilluften. En annan nackdel är att mekanismen för att rotera växlaren strejkar förr eller senare.
Plattvärmeväxlare finns i olika versioner. De tidigare hade verkningsgrad kring 50 % men sedan flera år finns de med verkningsgrader över 70 %.

Tips 1: Välj aggregat, kanaler och don med lite större flöde än byggnorms krav. Då kan du forcera vid behov.
Tips 2: Installera kanalljuddämpare, gärna två i serie (med böj mellan för bästa dämpning) i till- och frånluftkanalerna innan första avsticket.
°
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.