Hej!

I vår källare har vi en vägg under trappen som är byggd av blåbetong.

Vi har gjort en radonmätning vilken visar på en lite för hög radonhalt.

Det finns ju olika sätt att gå tillväga som jag förstått, sätta in ventiler eller radontapet.

Vad jag har förstått så behöver man sätta radontapet på båda sidor av blåbetongväggen för om man sätter endast på ensa sidan så finns det risk att den blir högre radonhalt på andra sidan?Det är bara på ena sidan av väggen som radonhaöten är för hög i nuläget, under trappan. Andra sidan väggen är i badrummet där det är kaklat på hela väggen och jag har ingen lust att riva bort allt kakel.

Någon son har erfarenhet och tips om hur man ska tänka och gå tillväga?
 
BirgitS
Det är väldigt svårt att stoppa gaser och därmed svårt att få det bra med en radontapet eftersom den verkligen måste vara heltäckande. Därför lyckas det oftast bättre att få ner värdet genom att förbättra ventilationen.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väldigt svårt att stoppa gaser och därmed svårt att få det bra med en radontapet eftersom den verkligen måste vara heltäckande. Därför lyckas det oftast bättre att få ner värdet genom att förbättra ventilationen.
Okej. Tack för svar!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väldigt svårt att stoppa gaser och därmed svårt att få det bra med en radontapet eftersom den verkligen måste vara heltäckande. Därför lyckas det oftast bättre att få ner värdet genom att förbättra ventilationen.
En fråga till.

Har du koll på vilken typ av ventilation som är lämplig?

Radonhalten låg inte högt över gränsvärdet, minns inte exakt vad det låg på. Blåbetongen finns under en trappa där man sällan vistas och utsn någon form av ventilation.
 
BirgitS
Har du en ritning med planlösningen där trappan syns?
Markera helst var någonstans man har mätt becquerel-halterna.

Hur ventileras huset idag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du en ritning med planlösningen där trappan syns?
Markera helst var någonstans man har mätt becquerel-halterna.

Hur ventileras huset idag?
Ska leta reda på en så skickar jag senare!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du en ritning med planlösningen där trappan syns?
Markera helst var någonstans man har mätt becquerel-halterna.

Hur ventileras huset idag?
Den blå pilen pekar mott väggen som är i blåbetong.

Röda pricken är ungefär där vi mätte radonhalten.

Vi har fläkt i badrummet i källaren och en franke non stop fläkt på ovanvåningen i köket.

Vi har inga tilluftsventiler men tänker att jag ska sätta in. Det är dock inte speciellt täta fönster eller dörrar.
 
  • Bild på en ritning för ett hus med två våningar, innehållande olika rum och funktioner, såsom sovrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad används rummet med röd prick till?

Går fläkten i badrummet hela tiden?
Om inte så är det nog första steget att byta fläkten till en sån.
Men för att uppnå 0,35 l/s och kvm för vardera våningsplanet så kanske det inte räcker med att bara ha en fläkt per plan.

Om fönster och dörrar är otäta så räcker det långt. Dörren i köket bör vara så tät som möjligt så att fläkten där verkligen drar luft från de andra rummen.
 
Väggen i badrummet har väl troligtvis tätskikt, så den behöver du inte riva för att sätta radontapet.
 
  • Gilla
myema och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad används rummet med röd prick till?

Går fläkten i badrummet hela tiden?
Om inte så är det nog första steget att byta fläkten till en sån.
Men för att uppnå 0,35 l/s och kvm för vardera våningsplanet så kanske det inte räcker med att bara ha en fläkt per plan.

Om fönster och dörrar är otäta så räcker det långt. Dörren i köket bör vara så tät som möjligt så att fläkten där verkligen drar luft från de andra rummen.
Röda pricken rummet används som hall/förvaring, inget rum man vistas i längre stunder.

Fläkten går inte hela tiden men har köpt en intelliventfläkt som ska kopplas in och som jag förstår går hela tiden.

Dörren i köket är absolut den i huset som är tätast, så det är ju bra!
 
Isakare Isakare skrev:
Väggen i badrummet har väl troligtvis tätskikt, så den behöver du inte riva för att sätta radontapet.
Fint, tack för den infon!
 
BirgitS
M myema skrev:
Röda pricken rummet används som hall/förvaring, inget rum man vistas i längre stunder.

Fläkten går inte hela tiden men har köpt en intelliventfläkt som ska kopplas in och som jag förstår går hela tiden.

Dörren i köket är absolut den i huset som är tätast, så det är ju bra!
Om det inte räcker med den nya badrumsfläkten för att uppnå 0,35 l/s och kvm, räknat på bara det våningsplanet, så går det att ha en liknande frånluftsfläkt i rummet med röd prick.
 
  • Gilla
myema
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det inte räcker med den nya badrumsfläkten för att uppnå 0,35 l/s och kvm, räknat på bara det våningsplanet, så går det att ha en liknande frånluftsfläkt i rummet med röd prick.
Okej. Börjar med att byta ut badrumsfläkten och ser om det blir någon förbättring! Tusen tack för svar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.