Hej!
Jag har en krypgrund (förråd) under en tillbyggnad som behöver fuktsäkras för att minimera risken för hussvamp. I nuläget förvaras organiskt material direkt mot jordgolv vilket behöver åtgärdas. Jag fick direktiv att gräva upp lite jord, lägga fint singel och sedan täcka ned plast och tejpa sömmarna. Är detta rätt väg att gå eller har jag blandat ihop ordningen? Om jag har plast högst upp, riskerar inte det att fukten stannar kvar under?
 
Att fukten stannar kvar under är hela poängen - den kondenserar mot plasten och droppar ned i marken igen istället för att stiga upp i din krypgrund som ånga.

Tänk på att ha rejält överlapp, och är det lutning ska överlappet ligga åt rätt håll (dvs så att kondens rinner in under nästa plastvåd istället för över den. Tänk också på att tejp sällan fäster ordentligt mot betongen/krypgrunden, använd butyltätning där.

Luftavfuktare kan vara nästa steg om det inte hjälper tillräckligt. Sätt in en fuktmätare så du kan mäta, annars har du inget att gå på förrän det är för sent.

Här har du otroligt mycket nyttig information: https://www.lfs-web.se/krypgrund.htm
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Att fukten stannar kvar under är hela poängen - den kondenserar mot plasten och droppar ned i marken igen istället för att stiga upp i din krypgrund som ånga.

Tänk på att ha rejält överlapp, och är det lutning ska överlappet ligga åt rätt håll (dvs så att kondens rinner in under nästa plastvåd istället för över den. Tänk också på att tejp sällan fäster ordentligt mot betongen/krypgrunden, använd butyltätning där.

Luftavfuktare kan vara nästa steg om det inte hjälper tillräckligt. Sätt in en fuktmätare så du kan mäta, annars har du inget att gå på förrän det är för sent.

Här har du otroligt mycket nyttig information: [länk]
Stort tack för ett mycket informativt svar! Nu känns det tydligare.
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för bjälklag (blindbotten)?
Lättbetong eller trä?

Att lägga ut plasten på marken är ofta en bra åtgärd men sällan tillräcklig.

Alla nya hus med krypgrund som byggs idag har en avfuktare av den anledningen att man lärt sig att utan avfuktare blir det problem.

Har du lättbetong så räcker det oftast med att plasta marken.

Har du trä i blindbotten skulle jag rekommendera att sätta in en avfuktare som är anpassad just för krypgrund samt din yta. Genom att installera den kommer du få två flugor i samma smäll, torr grund och mycket bättre inomhusklimat, då avfuktaren kommer att skapa undertryck i grunden vilket kommer att göra att luften från grunden inte kommer in i huset vilket det säkert gör nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.