P
Hej! Som nybörjare med sitt första hus (byggt 1909) behöver jag rådgivning efter att vår källare drabbades av en översvämning i veckan.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut just nu. Har försökt ta bort all organisk material som kom i kontakt med vattnet, notera att det finns en hel del kvar på väggarna. Nu går det två avfuktare i källaren samtidigt, en som jag hyrt och en som jag köpt

(länk https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...8w13fHOhn6c3XqeYFOoaAv80EALw_wcB&gclsrc=aw.ds )

Frågor jag önskar svar på:
- Bör jag ha en värmefläkt där nere samtidigt som avfuktarna kör sin grej?
- Vad bör fuktnivån ligga på i källaren? Avfuktaren är just nu inställd på 50%?
- Måste jag ta bort all trä där nere, även om det inte blivit blött? Finns tex en vägg kvar och på bilden syns en bit som fortfarande är blöt. Gäller det även dem delarna på väggen?
- Det var dräneringspumpen utanför som gav upp, nu är den ersatt. Måste jag dränera och isolera grunden utvändigt? Ekonomiskt sett ligger jag knapert till just nu efter den här olyckan…

Är supertacksam för all hjälp!
 
  • En gammal källare med en avfuktare, träpanel, öppen garderob och tomma hyllor. Nedslitet, ombonat och tomt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt utrymme under träkonstruktion, dammigt golv, betongvägg, routad kabel, delar av en matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktigt, ombyggnadsprojekt, källarrum, exponerade rör, spacklad takyta, rörande, tomma hyllor, gammal infrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert men jag hade bara låtit allt torka ut.
Ser endå inte ut som nån källare man ska "klä in" utan den ska vara rå källare så mycket som möjligt.
Som sagt ingen expert men börja med att bara låta allt torka, du säger ju att orsaken till översvämning är fixad.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Ja det stämmer, använder den bara för lagring. Är så uppskrämd för just mögel, därför tänkte jag ta tag i det tidigt innan något hinner börja växa. Men du kanske har rätt, får nog börja med att låta avfuktarna göra sitt jobb och sen får jag avgöra om jag ev ska ta bort allt..
 
Elpris_123 skrev:
Ja det stämmer, använder den bara för lagring. Är så uppskrämd för just mögel, därför tänkte jag ta tag i det tidigt innan något hinner börja växa. Men du kanske har rätt, får nog börja med att låta avfuktarna göra sitt jobb och sen får jag avgöra om jag ev ska ta bort allt..
Mögel uppkommer bara om förutsättningar finns, så låter som en plan att bara låta det torka först :cool:(y)
 
kör in några vanliga fläktar med så att det blåser ordentligt då får du ytavtorkning med. kostar ju inte så mkt ... men bered dig på en saftig elräkning bara med 2 avfuktare...
 
Mögel uppstår ju när förhållandena varit (o)gynnsamma under en längre tid. Om det får torka upp direkt nu är nog risken för mögel obefintlig, åtminstone på grund av den här händelsen.

Jag hade nog bränt på avfuktaren på max för att få så torr luft som möjligt, men 50 % räcker säkert?

Tips också: om dräneringspumpens kontinuerliga funktion är så viktig, se till att sätta en nivåvakt eller dylikt för att slippa att det händer igen.
 
Ring även försäkringsbolaget. Då kommer du troligen kunna få ersättning för elen och hyran på fläkten
 
Det som är viktig är att du har bra ventilation samtidigt som du värmer källare. Annars får du ett ångtryck som stiger upp i fastigheten. Det kan skapa mer mögelproblem. 50% räcker för att torka ut. Det kommer att ta lång tid för att få bort vatten ur betongen. Man kan invända infravärme mot betong för att snabba på processen. Fukt i material sitter fast.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.