Hej! Som nybörjare med sitt första hus (byggt 1909) behöver jag rådgivning efter att vår källare drabbades av en översvämning i veckan.
Bifogar lite bilder på hur det ser ut just nu. Har försökt ta bort all organisk material som kom i kontakt med vattnet, notera att det finns en hel del kvar på väggarna. Nu går det två avfuktare i källaren samtidigt, en som jag hyrt och en som jag köpt
(länk https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...8w13fHOhn6c3XqeYFOoaAv80EALw_wcB&gclsrc=aw.ds )
Frågor jag önskar svar på:
- Bör jag ha en värmefläkt där nere samtidigt som avfuktarna kör sin grej?
- Vad bör fuktnivån ligga på i källaren? Avfuktaren är just nu inställd på 50%?
- Måste jag ta bort all trä där nere, även om det inte blivit blött? Finns tex en vägg kvar och på bilden syns en bit som fortfarande är blöt. Gäller det även dem delarna på väggen?
- Det var dräneringspumpen utanför som gav upp, nu är den ersatt. Måste jag dränera och isolera grunden utvändigt? Ekonomiskt sett ligger jag knapert till just nu efter den här olyckan…
Är supertacksam för all hjälp!
Bifogar lite bilder på hur det ser ut just nu. Har försökt ta bort all organisk material som kom i kontakt med vattnet, notera att det finns en hel del kvar på väggarna. Nu går det två avfuktare i källaren samtidigt, en som jag hyrt och en som jag köpt
(länk https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...8w13fHOhn6c3XqeYFOoaAv80EALw_wcB&gclsrc=aw.ds )
Frågor jag önskar svar på:
- Bör jag ha en värmefläkt där nere samtidigt som avfuktarna kör sin grej?
- Vad bör fuktnivån ligga på i källaren? Avfuktaren är just nu inställd på 50%?
- Måste jag ta bort all trä där nere, även om det inte blivit blött? Finns tex en vägg kvar och på bilden syns en bit som fortfarande är blöt. Gäller det även dem delarna på väggen?
- Det var dräneringspumpen utanför som gav upp, nu är den ersatt. Måste jag dränera och isolera grunden utvändigt? Ekonomiskt sett ligger jag knapert till just nu efter den här olyckan…
Är supertacksam för all hjälp!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag är ingen expert men jag hade bara låtit allt torka ut.
Ser endå inte ut som nån källare man ska "klä in" utan den ska vara rå källare så mycket som möjligt.
Som sagt ingen expert men börja med att bara låta allt torka, du säger ju att orsaken till översvämning är fixad.
Ser endå inte ut som nån källare man ska "klä in" utan den ska vara rå källare så mycket som möjligt.
Som sagt ingen expert men börja med att bara låta allt torka, du säger ju att orsaken till översvämning är fixad.
Ja det stämmer, använder den bara för lagring. Är så uppskrämd för just mögel, därför tänkte jag ta tag i det tidigt innan något hinner börja växa. Men du kanske har rätt, får nog börja med att låta avfuktarna göra sitt jobb och sen får jag avgöra om jag ev ska ta bort allt..
Mögel uppkommer bara om förutsättningar finns, så låter som en plan att bara låta det torka förstElpris_123 skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
kör in några vanliga fläktar med så att det blåser ordentligt då får du ytavtorkning med. kostar ju inte så mkt ... men bered dig på en saftig elräkning bara med 2 avfuktare...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mögel uppstår ju när förhållandena varit (o)gynnsamma under en längre tid. Om det får torka upp direkt nu är nog risken för mögel obefintlig, åtminstone på grund av den här händelsen.
Jag hade nog bränt på avfuktaren på max för att få så torr luft som möjligt, men 50 % räcker säkert?
Tips också: om dräneringspumpens kontinuerliga funktion är så viktig, se till att sätta en nivåvakt eller dylikt för att slippa att det händer igen.
Jag hade nog bränt på avfuktaren på max för att få så torr luft som möjligt, men 50 % räcker säkert?
Tips också: om dräneringspumpens kontinuerliga funktion är så viktig, se till att sätta en nivåvakt eller dylikt för att slippa att det händer igen.
Det som är viktig är att du har bra ventilation samtidigt som du värmer källare. Annars får du ett ångtryck som stiger upp i fastigheten. Det kan skapa mer mögelproblem. 50% räcker för att torka ut. Det kommer att ta lång tid för att få bort vatten ur betongen. Man kan invända infravärme mot betong för att snabba på processen. Fukt i material sitter fast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


