I
Hej,

Vi renoverar en spaljé trappa som vi tror suttit i huset sen det byggdes 1970. Trappan har en inbyggd plastmatta som delvis är instucken i vangstycke vilket kan innebära att det monderades på frabrik. MEN vi vet också att förra ägaren troligen hade trappan nedmonterade för att lägga golv i källaren.

Iallafall så sitter mattan väldigt hårt och nu efter ett par steg börjar jag fundera på asbest. Vad jag förstår så kan man inte se om det finn asbest i ett material men man kan ana på ålder och delvis utseende. Såhär ser det ut :

Renoveringsprocess av gammal trappa med plastmatta, verktyg och misstänkt asbestfibrer i limmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla inbyggda plastmattan delvis uppdragen från trätrappa, visar lim och fiber.
Skapa konto
Renoveringsprojekt av en gammal trappa med avskalad plastmatta och verktyg, inklusive tång och multimaskin.
Skapa konto
En närbild på en delvis demonterad spaljétrappa med en sliten, inbyggd plastmatta och synliga limrester som kan innehålla asbestfibrer.
Skapa konto
Trappa med sliten plastmatta som är instucken i vangstycke, eventuellt innehållande asbest.
Skapa konto
Träyta med rester av gammal plastmatta och möjliga asbestfiber.
Skapa konto

Mattan har ingjutna band i sig men går ändå sönder när man drar i den. Man kan se i limmet att det finns någon form av korta fiber där.

Jag har använt skyddsmask och handskar men med multimaskinen har det blivit en del flis av det som kan åka runt i delar av huset.

Så frågan är då, hur stor risk är det att detta är asbest? Och om det är asbest, hur ska man hantera det? Är det till att avbryta jobbet och sanera så bra man kan? Inte slipa rent utan sikta på att lägga ex parket ovanpå istället?

MVH

Jag tror inte att du har asbest där. Det kan finnas asbest i Svartlim. Ser ut som du har fel färg på limmet. Det finns oftast (aldrig?) i själva mattan.
Det är bra att ha en bra mask på sig vid rivning, oavsett asbest.

Redigerat:
MultiMan
Det har funnits asbesthaltiga plastmattor från 1970-talet med det utseendet, alltså inte bara i limmet. Finns exempelsidor som jag inte hittade just nu. Jag hade skickat in prov, fullständigt onödigt att chansa om mattan är från den tidsperioden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I vår källare fanns det asbest i plastmattans ljusgråa Lim (tänk väggspackelts färg). Hus från 73.

I
Okay, får slipa bort det som sitter på trappstegen och sen sanera. Ska skicka iväg en bit men vi väljer att låta resten av mattan sitter kvar.

Använder såklart p3 filter i Sundströms masken.

I
MultiMan MultiMan skrev:
Det har funnits asbesthaltiga plastmattor från 1970-talet med det utseendet, alltså inte bara i limmet. Finns exempelsidor som jag inte hittade just nu. Jag hade skickat in prov, fullständigt onödigt att chansa om mattan är från den tidsperioden.
Om mattan verkligen inte är bytt sen 70 talet så är det imponerande hållbarhet och för att uppnå den kanske det krävs lite asbest, vad vet jag. Gummilisten i framkan är dock sanolikt bytt.

Jag försökte hitta exempelsidor utan framgång, har nu någon aning var man kan finna detta?

Nej, jag gillar inte ta chanser så när jag insåg att det kunde vara asbest så valde vi att hitta annan lösning. I detta fallet blir det parkett ovanpå stegen oavsett om det finns plastmatta eller inte. Det som satt "löst" är bortslipat, alla restern i uppsamlade i plastpåse och både jag och verktygen är renblåsta med kompressorn. Risken finns såklart att det yrar runt i huset så jag satte vår mekaniska frånluft på max och stängde av AC:n, kanske de kan hjälpa till att vädra ut om det nu verkligen är Asbest. Finns det något annat man bör tänka på?

Vi hade en plastmatta i källaren när vi flyttade till huset som vi ville kasta ut. Direkt när vi började dra i den så hade den svart lim. Först tänkte vi smartmögel men efter att varit här en sväng så blev det till att skicka iväg för test vilket gav negativt utslag som tur var. Mattan revs ut men nybörjare som man var så användes ingen mask så det smakade bara plast i munnen sen. Efter detta använder jag alltid mask så snart något kan damma inom bygg.

I
Hej,

Vi håller på att renovera en trappa och hann med att slita\riva upp mattan på 5 trappsteg(ca 2-3 timmar) centralt i huset innan vi insåg att det kunde finnas Asbest här.

Jobbet är avbrutet, resterande mattor kommer sitta kvar både pågrund av aspest risk och att de satt så pass hårt. Vi kommer lägga parket ovanpå.

Hur sanerar man detta på vättigt vis som privatpseron? Det vi gjort är :

1. Samla upp resterna i sopsäck som nu är försluten
2. Dammsuga dels med grovdammsugare(Kärcher WD 6 P Premium) och dels med vanlig dammsugare med HEPA filter.
3. Förseglat dammsugarpåse och filter från grovdammsugare.
4. Satt den mekaniska frånluftssytemet på MAX för att vädra ut det eventuella fiber som stannat kvar i luften.
5. Efter natten har vi torkat av alla rimliga ytor(golv, bänkar o.s.v) vilket var minst halva huset samt lagt alla kläder som kan ha exponerats i förslutna påsar.

Under jobbet används P3 halvmask och efter jobbet duchades vi naturligtvis.

Något mer vi bör göra eller borde ha gjort? Ska vi fortsätta köra fånluftsystemet på MAX ett tag? Ska vi ha dörrar öppna o.s.v?

Det finns en hel del information om Asbest men väldigt lite om hur man sanerar om man väl börjat på upprivningen.

Redigerat:
Bilder? Synnerligen ovanligt med asbest i en trappmatta skulle jag vilja påstå.

Oavsett vilket undviker man dammsugare, man våttorkar.
Skicka prov på mattan på analys.

I
Bilder :

Renovering av trapp med borttagen matt, verktyg och dammsugare syns på trappsteg.
Skapa konto
Trätrappa med rester av en borttagen matta och synligt lim eller klister som lämnats kvar på trappsteget.
Skapa konto
Trappsteg med delvis borttagen gammal matta, exponerande underliggande trä och limrester.
Skapa konto
Närbild av en trappa med spår av borttagen matta och syntliga rester på stegkanten.
Skapa konto
Trappa med delvis borttagen matta, verktyg och avfall, renoveringsarbete pågår.
Skapa konto

Prover skickas iväg idag, men egentligen har vi inte längre någon avsikt att jobba mer med mattan i trappan utan låta den vara. Dock så får avfallet hanteras baserat på provresultatet.

harry73
Dammsugare som används för asbest ska slängas (om det nu är asbest)

• Wow
  • Gilla
NOYB och 2 till
  • Laddar…
I
J JSten skrev:
För de läsare som verkar känna igen ämnet så har TS en snarlik tråd på ämnet som beskriver mer av bakgrunden [länk]
Ja, det var lite klumpigt :( jag borde troligen ha fortsatt i den tråden om hur man sanerar mer i detalj efter. Moderator får väldigt gärna slå ihop trådarna.

I
harry73 harry73 skrev:
Dammsugare som används för asbest ska slängas (om det nu är asbest)
Även om de har HEPA filter? Tyckte jag läste någonstans att det var detta som gällde om man skulle dammsuga?

• Gilla
Fredrik Severin
  • Laddar…
BirgitS
I Ironside skrev:
Finns det något annat man bör tänka på?
Våttorka allt, väggar, saker och golv samt upprepa det efter några dagar när ytterligare fibrer har sjunkit ner.

Korsdrag så mycket det går är ju ett bra sätt att ventilera bort sånt som finns i luften.

I
BirgitS BirgitS skrev:
Våttorka allt, väggar, saker och golv samt upprepa det efter några dagar när ytterligare fibrer har sjunkit ner.

Korsdrag så mycket det går är ju ett bra sätt att ventilera bort sånt som finns i luften.
Ja, det är ett ganska omfattande jobb, torka av väggar är dessutom inte alltid möjligt beroende på tapet.

Vi har iallafall Torkat alla golven och tänkbara ytor i större delen av huset. Trappan är ju ganska central i huset så det blir en del utrymmen. Vi har också packat ner alla kläder och handdukar som hängt uppe i säckar.

Prover är ivägskickade för analys, har vi tur får vi svar redan imorgon. Hade varit grymt skönt om det resultatet är negativt. Är det positivt så får vi hoppas vi gjort vad vi kunnat för att stoppa det inom rimlighetens namn. Ska ta o köra lite korsdrag idag tänkte jag när trappan målas. Men nu används ingen mask längre, får hoppas att vi lyckats få ut större delen redan om det nu fanns något.

Hur är det, dammsugare med HEPA filter fungerar om det skulle vara Asbest?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.