5 105 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Indikator på potentiellt asbest material - vad ska man kolla efter?
Hej!
Skapat ett par trådar för olika saker jag undrat om de är risk för asbest. Insett nu efter vidare läsning att det är rätt onödigt.
Har ni några tips på vad jag generellt ska kolla efter för att avgöra om ett material faktiskt är i risk-zonen att ha asbestos?
Känns ju inte hållbart att ta 100 olika prover på varje liten bräda, fog, tätning, tejpbit, papper, matta, och skicka in. Måste ju gå att göra någon form av bedömning själv först, för att avgöra vad som kräver vidare utredning?
Bilder online indikerar att det främst är "fiber" material jag bör hålla koll på. Liknande modernt material hade väl varit typ mineralull. Även svart-lim ska tydligen vara risk. Stämmer detta? Något mer?
Tack, och ursäkta de (potentiellt) dumma frågorna. Jag är den nojiga typen
Skapat ett par trådar för olika saker jag undrat om de är risk för asbest. Insett nu efter vidare läsning att det är rätt onödigt.
Har ni några tips på vad jag generellt ska kolla efter för att avgöra om ett material faktiskt är i risk-zonen att ha asbestos?
Känns ju inte hållbart att ta 100 olika prover på varje liten bräda, fog, tätning, tejpbit, papper, matta, och skicka in. Måste ju gå att göra någon form av bedömning själv först, för att avgöra vad som kräver vidare utredning?
Bilder online indikerar att det främst är "fiber" material jag bör hålla koll på. Liknande modernt material hade väl varit typ mineralull. Även svart-lim ska tydligen vara risk. Stämmer detta? Något mer?
Tack, och ursäkta de (potentiellt) dumma frågorna. Jag är den nojiga typen
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Fibermaterial -ja: Inte typ gullfiber utan mycket hårdare och kortare fibrer dockeligri skrev:
Hej!
Tack, och ursäkta de (potentiellt) dumma frågorna. Jag är den nojiga typen![]()
Men asbest förekommer ju genrellt mest i vissa tidsperioder i vissa material.
Typ ->60-70 talet: i lim till plastmattor, eternitfasad/tak och ventilation/viss rörisolering
Mattor, tejp, fog osv behöver du inte testa i ett vanligt hus.
Fasad/tak är rätt uppenbart om det är eternit. Det klurigaste är väl svartlim till mattor: Är det ngt område du ska testa är det väl det. Annars kan man alltid köra: Ordentligt andningsskydd + rengöring + våttorkning efteråt om man river själv och lägg i förslutna plastsäckar.
Asbets är inte någt "dundergift" utan dammet kan orsaka problem/cancer. Du kan få problem vid enstaka exponering, men risken är då mycket mycket liten. Det är främst för yrkesmän som kan exponeras mycket som det är en större hälsofara.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Jag jobbade med asbestinventering i industrin i slutet av 1970-talet. Som ung då tyckte jag som alla andra att larmet var överdrivet. Men nu vet jag två som dött i femtiofemårsåldern av asbestplack i lungsäcken...klaskarlsson skrev:
Fibermaterial -ja: Inte typ gullfiber utan mycket hårdare och kortare fibrer dock
Men asbest förekommer ju genrellt mest i vissa tidsperioder i vissa material.
Typ ->60-70 talet: i lim till plastmattor, eternitfasad/tak och ventilation/viss rörisolering
Mattor, tejp, fog osv behöver du inte testa i ett vanligt hus.
Fasad/tak är rätt uppenbart om det är eternit. Det klurigaste är väl svartlim till mattor: Är det ngt område du ska testa är det väl det. Annars kan man alltid köra: Ordentligt andningsskydd + rengöring + våttorkning efteråt om man river själv och lägg i förslutna plastsäckar.
Asbets är inte någt "dundergift" utan dammet kan orsaka problem/cancer. Du kan få problem vid enstaka exponering, men risken är då mycket mycket liten. Det är främst för yrkesmän som kan exponeras mycket som det är en större hälsofara.
Jobbade de med asbest?S star_daddy skrev:
Som jag förstått efter lite läsande, så verkar asbest vara en stor fara främst för folk som har det som yrke. Sen var det ju tyvärr rätt många som hade det som yrke förr i tiden
Man kan ju som en mycket god start läsa Arbetsmiljöverkets skrivning om asbest.eligri skrev:
Hej!
Tack, och ursäkta de (potentiellt) dumma frågorna. Jag är den nojiga typen![]()
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Plus då kanske samtliga kapitel om just Asbest som man ser i menyn.
Sen är det då inte särskilt märkvärdigt att skydda sig, bara att handla det som behövs och använda utrustningen, Halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används!
Oavsett om det är asbest eller ej så är det ju bara att använda halvmasken och den är bra för alla dammiga arbeten.
Yep!P paralun skrev:Man kan ju som en mycket god start läsa Arbetsmiljöverkets skrivning om asbest.
[länk]
Plus då kanske samtliga kapitel om just Asbest som man ser i menyn.
Sen är det då inte särskilt märkvärdigt att skydda sig, bara att handla det som behövs och använda utrustningen, Halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används!
Oavsett om det är asbest eller ej så är det ju bara att använda halvmasken och den är bra för alla dammiga arbeten.
Kör halvmask. Skippat resten, rätt säker på att det inte är asbest. Men masken är ju värt att ha, utifall att
Läs nedan och ta det på allvar. De jag kände som blivit sjuka och dött har visserligen jobbat professionellt som du säger med asbest, men ändå bara med den "ofarligaste" sorten, vit och grå. De som jobbade med blå asbest och samtidigt rökte har blivit asbestsjuka nästan alla och dött av det, bland annat Steve McQueen (filmen "Bullit").eligri skrev:
@eligri
Allt byggt innan 1980 ungefär finns risk.
1. Eternit känner du igen, väldigt typiskt utseende. Tak, fasad och ventilationskanaler. Även som värmeskydd bakom typ bastuaggregat, värmepannor etc
2. Plastmattor och lim till plastmattor. Här får du ta prov, omöjligt att veta annars. Så ska du riva gammal plastmatta, ta prov.
3. Kakelfog och kakelfix. Ta prov
4. Rörisolering, oftast i böjar och avslut. Risk här är äldre isolering med gasbinda
Ovan är väl där du oftast stöter på det. Generella områden där det kan ha använts är annars saker som utsätts för hög värme, typ pannrum, kakelugnar osv
Allt byggt innan 1980 ungefär finns risk.
1. Eternit känner du igen, väldigt typiskt utseende. Tak, fasad och ventilationskanaler. Även som värmeskydd bakom typ bastuaggregat, värmepannor etc
2. Plastmattor och lim till plastmattor. Här får du ta prov, omöjligt att veta annars. Så ska du riva gammal plastmatta, ta prov.
3. Kakelfog och kakelfix. Ta prov
4. Rörisolering, oftast i böjar och avslut. Risk här är äldre isolering med gasbinda
Ovan är väl där du oftast stöter på det. Generella områden där det kan ha använts är annars saker som utsätts för hög värme, typ pannrum, kakelugnar osv
Jo men så fort man gör något i ett hus så börjar det damma, oundvikligt. I äldre hus så kan det finnas asbest lite varstans. Sen är det ju inte särskilt svårt att få "häcken ur vagnen" och köpa sig en halvmask med p3-filter.D Dilato skrev:
Eller om man har mycket pengar över så anlitar man någon för allting.
Jag bor i ett sånt hus, eternittak, svartlimmade plastgolv m.m.P paralun skrev:
Men jag är uppvuxen med asbest i bromsbelägg, kreosot i slipers, DDT, PCB, dioxider överallt så jag har en lugnare inställning..har man bara ett minimum av säkerhetstänk och inte utsätter sig för direkt exponering så klarar man sig oskadd.
Jo men asbestfibrer är inget önskvärt även om det är låg risk och inget annat damm heller så en halvmask med P3-filter är ett billigt sätt att slippa få ner skit i lungorna. Väldigt enkelt egentligen.D Dilato skrev:Jag bor i ett sånt hus, eternittak, svartlimmade plastgolv m.m.
Men jag är uppvuxen med asbest i bromsbelägg, kreosot i slipers, DDT, PCB, dioxider överallt så jag har en lugnare inställning..har man bara ett minimum av säkerhetstänk och inte utsätter sig för direkt exponering så klarar man sig oskadd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden