BirgitS
Jag har då aldrig hört att silverfisk skulle göra det. Vanlig silverfisk håller helst till i badrum där det är finns fuktiga områden och det finns hudceller mm. att äta. Den långsprötade äter ju mest papper när det är i hemmiljö så de brukar äta böcker och kartonglagret på gips. Dessutom är de ju silvriga så de ser verkligen inte ut som dina kryp.

Brödbaggar äter ju torra livsmedel så ser ingen anledning till att de skulle vara i fönster eller blomkrukor. De är bara 2-3 mm långa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brödbagge

Kryp i blomkrukor brukar dö eller komma upp till ytan om man ställer krukorna helt nedsänkta i vatten en halvtimme eller så.

Jag är mitt upp i städningen , så det var gott att få veta på studs, tack för svar!

Tror inte heller det. Brödbaggar dras till fönster. Letar efter nästa hem?

Haha, ja, stackars våra grannar...baggarna rör på sig nu, de kommer fram i ljuset så att säga. Vi har nog stört dem.

C Cerafia skrev:
[bild] Hej!
Vi har små skalbaggar på fönsterbrädorna. Det finns blommor i fönstren. Baggarna är svarta och runda och väldigt lika änger till formen, när jag jämför med bilderna här på sajten, men de har inga prickar. Ibland är de lite mindre och smalare, och går åt det rödbruna hållet, men oftast så som jag beskriver ovan. Jag har aldrig sett dem flyga. Jag har endast hittat dem i fönstren, framförallt i köksfönstret. Jag har satt ut skålar med blandningen vatten-sirap-diskmedel, och det gillar de. De hoppar också ner i skålar med bara vatten. Tyvärr räcker det inte hela vägen, skalbaggarna tar aldrig slut. Vad vill de, vad heter de, varför trivs de i fönstren, och hur blir vi av med dem? Tackar på förhand för alla tips jag kan få!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.